Explosieve groei kortingssites

Vorig artikel Volgend artikel

In navolging van de Britse en Amerikaanse markt, en in tweede instantie Frankrijk en Duitsland, is in Nederland het aantal kortingsites nu ook explosief gestegen. Twee jaar geleden waren kortingssites nog op een hand te tellen, nu zijn er in Nederland ruim honderd kleinere websites en een paar grote spelers. Voorbeelden van deze laatste groep zijn Actiecode.nl, de initiatieven Vanvoordeel.nl (RTL Nederland), Sbs6voordeel en het vorige week gelanceerde Kortingscode.nl. Hiervoor werd in 2009 maarliefst €45.000 betaald. Een hoge prijs voor een Nederlands domein.

Met de opkomst van de kortingssites groeit ook het aanbod van codes en de bewustwording bij de  consument dat online aankopen met extra  korting gedaan kunnen worden. Een goede indicator om deze groei  weer te geven zijn de Google trends van de belangrijkste zoekwoorden: ‘kortingscode en actiecode’. In 2 jaar zijn deze termen fors in volume toegenomen.

Waarbij de mainstream partijen de TV gebruiken om de websites kracht bij te zetten zijn het de online marketing partijen die voornamelijk Google en Social Media inzetten om groei en bekendheid te verwerven. Zo heeft een website als Actiecode.nl meer dan 15.000 fans op Hyves en meer dan 8.000 fans op Facebook.

In Groot Brittannië zijn de duizenden ‘voucherwebsites’ al behoorlijk mainstream geworden en zijn het voornamelijk de Affiliate netwerken die hiervan profiteren, zo zijn kortingscode websites in de Britse affiliate markt  verantwoordelijk voor 25 - 30% van de totale omzet in 2009. Of dit in Nederland ook zo snel zal gaan valt nog te bezien. De kortingscode's bieden online adverteerders en webshops een unieke kans hun crm programma's te activeren en hun klanten beter begrijpen waardoor het aanbod steeds relevanter kan worden gemaakt.

Mendel Senf