Advertising30.01.2008

De mist in met Toerkoop.nl ..!


de-mist-in-met-toerkoop-nl.jpg
de-mist-in-met-toerkoop-nl.jpg

Vliegtickets en reizen zijn het meest populair om te kopen op het internet.

Dat blijkt uit een studie van de European Interactive Advertising Association (EIAA). Hieruit blijkt ook dat Nederlanders in de afgelopen zes maanden 65,3 miljoen producten online hebben gekocht. Nederland staat hiermee op de vierde plaats op de Europese ranglijst, na Groot-Brittannië (485, miljoen), Duitsland (341 miljoen) en Frankrijk (189 miljoen).

Volgens recent gepubliceerde cijfers van het CBS blijkt dat momenteel 6.6 miljoen consumenten in Nederland ‘frequent’ iets kopen op het internet (2006). 7.5 miljoen hebben het afgelopen halfjaar wel eens iets gekocht op het internet (schatting 2007). Ook hierbij zijn reizen en vliegtickets het meest populair. Opvallend is ook dat het merendeel bestaat uit oudere gebruikers/ kopers.

Nu Toerkoop.nl (Circa 180 aangesloten reisbureaus)

Directeur Don Kaspers is met Toerkoop een reclame offensief begonnen tegen het internet. ‘Lekker de mist in met het internet’. De commercial toont een gezin die op het internet een zonvakantie geboekt heeft maar op een ijskoude ijsschots terecht komt. Je zou wanneer je een zonvakantie boekt via het internet nooit terecht komen op de plaats waar je hebt geboekt. Of de accommodatie ziet er in het geheel anders uit dan op de foto’s.

Wat een complete onzin en waanzinnig slechte ingeving. Wil Toerkoop nu zeggen dat de 7.5 miljoen consumenten te dom zijn om een zonvakantie te boeken en te controleren of de desbetreffende partij is aangesloten bij bv de ANVR en/of SGR? Men niet kan lezen of geen review sites kan bezoeken om meer te weten te komen over de accommodaties. Of middels Google Maps te checken of de accommodatie niet op een ijsschots ligt. Of hebben we het hier nu over het niveau klanten die wel op het internet actief zijn maar zich graag dom laten houden door hun lokale reisbureau Toerkoop. Met andere woorden; Consument u bent DOM als u via het internet uw vakantie boekt.

Het is ook vreemd dat Toerkoop.nl dit reclameoffensief tegen het internet is begonnen. In dit artikel is Toerkoop juist heel positief over het internet en de inzet van Email marketing: ‘Veel mensen willen nog last minute naar de zon en reageren snel op een aanbieding. In de maanden januari en februari wordt de piek in het aantal boekingen na een mailing uitgesmeerd over één tot anderhalve week, omdat mensen een vakantie boeken voor later in het jaar.’

Het aantal boekingen via Toerkoop.nl zit nu al ver boven het totaalaantal van 2006. Het bezoekersaantal varieert van dertigduizend tot vijftigduizend per dag.

Dus er komt groei uit de website, maar waarschijnlijk komt niemand van Toerkoop.nl aan op de juiste bestemming en wil men daarom misschien dat men niet via het internet gaat boeken. De mistmachines staan alvast klaar bij Toerkoop om de klant in de juiste sfeer te brengen.

Toerkoop moet gaan oppassen dat zij niet een van de traditionele intermediairs gaat worden die in 2015 geen bestaansrecht meer hebben. Want als men niet innoveert en uit wanhoop gaat tegenwerken, dan verdwijnt Toerkoop mogelijk uiteindelijk van de markt. En in 2007 gingen verschillende partijen waaronder Olympia reisbureaus ze al voor. Mijn tip aan Don Kaspers: Do not bite the hand that is feeding you…