Video08.04.2011

YouTube partnerprogramma biedt kansen voor Nederlands talent


youtube-partnerprogramma-biedt-kansen-vo.jpg
youtube-partnerprogramma-biedt-kansen-vo.jpg

YouTube organiseert vandaag in Amsterdam de ‘Becoming YouTube Stars’-roadshow. Deze roadshow moet een nieuwe generatie van Nederlandse makers van internetcontent aanmoedigen om deel te nemen aan het YouTube-partnerprogramma. Door originele video’s naar het gratis YouTube-platform te uploaden kunnen deelnemers een nieuw publiek bereiken, entertainen, informeren en tegelijkertijd geld verdienen met hun talent. De roadshow wordt georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Film en Televisie Academie. Producenten, regisseurs, scenarioschrijvers, artiesten en video- en mediaprofessionals worden voorgelicht hoe ze als YouTube-partner pakkende video’s kunnen maken en een grote schare volgers kunnen opbouwen.

Nederland kent een actieve en groeiende gemeenschap van deelnemers aan het YouTube-partnerprogramma. De huidige YouTube-partners variëren van dansers en make-upartiesten tot stand-up comedians, koks en muzikanten.

In Nederland is tussen 2009 en 2010 sprake geweest van:
* een stijging van 50 procent van het aantal YouTube-uploads
* een stijging van 125 procent van het aantal keren dat YouTube video’s zijn bekeken
* een achtvoudige stijging van het aantal YouTube-partners die meer dan 10.000 Amerikaanse dollar per jaar verdienen
* een stijging van 421 procent van de advertentieomzet die aan YouTube-partners wordt uitgekeerd
* een budgettoename van 269 procent dat de grootste 100 adverteerders uitgeven op YouTube

Honderden YouTube-partners in de VS weten een enorme schare volgers te trekken en verdienen daarmee meer dan een miljoen Amerikaanse dollar per jaar. De roadshow is bedoeld om Nederlandse YouTube-partners te stimuleren om net als hun Amerikaanse collega’s een nieuw publiek te bereiken en zo de volgende YouTube-sterren met een miljoenenomzet te worden.

Om de carrière van nieuwe Nederlandse internetsterren te versnellen, introduceert YouTube ook YouTube NextUp in Nederland. Dit programma geeft de carrière van Nederlandse YouTube-partners een impuls door hen te voorzien van mogelijkheden op het gebied van technische ondersteuning, promotie en training. Maximaal 25 Europese deelnemers maken een kans op een prijs van 20.000 euro, die ze in hun YouTube-content kunnen investeren. Daarnaast mogen ze deelnemen aan het ‘Creator Camp’, een stoomcursus op het gebied van verlichting, geluid en productietechnieken. De inschrijving voor deelname aan het YouTube NextUp-programma gaat eind mei van start.

Sara Mormino, hoofd YouTube Online Content Partnerships voor de regio EMEA: “Met het YouTube-partnerprogramma investeren wij in de Nederlandse cultuur en lokaal talent. Nederlandse makers van content krijgen de beschikking over een gratis platform waarmee ze een nieuw publiek kunnen bereiken, entertainen en informeren. YouTube biedt partners een niveau van creatieve vrijheid dat ze op geen enkel ander distributieplatform zullen aantreffen: geen muggenziftende producenten, geen baas die voortdurend op zijn horloge wijst en geen directieleden die je de wet voorschrijven.

“Door de advertentieomzet met onze partners te delen hopen we nog meer Nederlands talent van financiële steun te voorzien. Iedereen, van meester-chefs en stand-up comedians in de dop tot getalenteerde dansers en begaafde sprekers, kan door zijn video naar YouTube te uploaden, een nieuw publiek bereiken en zo geld verdienen. Met de introductie van NextUp stellen we een aantal Nederlandse partners in staat om nog professioneler werk af te leveren.”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik