WiFi in hotels: gratis of betalend?

Vorig artikel Volgend artikel
WiFi in hotels: gratis of betalend?

Tien jaar geleden klaagde zowat iedereen over de prijs van telefoongesprekken die vanuit hotelkamers werden gevoerd. Uiteindelijk zou de gsm deze discussie doen verstommen, want niet één reiziger zou er vandaag nog maar aan denken om de telefoon in zijn hotelkamer te gebruiken, ware het niet om room service te bestellen.

Maar ondertussen heeft de telefoon plaats gemaakt voor een nieuw debat: waarom rekenen sommige hotels (vaak astronomische) bedragen aan voor het gebruik van internet en andere niet? In Londen bijvoorbeeld is een tarief van 1 Brits Pond per minuut eerder regel dan uitzondering voor wie even het internet op wil.

Gratis internet voor zakenreizigers is ondertussen wel standaard geworden in hotelketens die op een zakelijk publiek mikken. Wie deze diensten betalend maakt, prijst zichzelf uit de markt. Gasten hebben het nodig om te werken en vinden het leuk voor ontspanning.

Maar wanneer je de duurdere hotels bezoekt, wordt internet afgerekend à la carte. Dat is het geval voor de Hilton hotels, de Conrad hotels en andere soortgelijke luxeverblijven. Grote hotelketens hanteren meestal het volgende principe: in hun goedkopere hotels is internet gratis, in de duurdere ketens, waar minder zakenlui en meer toeristen komen, moet worden betaald.

Het probleem met betalend internet is dat de dienst al snel als een profit center wordt beschouwd. Net als telefoongesprekken vroeger een prijsetiket maal tien kregen opgeplakt, kost de toegang tot internet al gauw tientallen euros. Sommigen hebben daar weinig moeite mee: ‘wanneer het gratis is en het werkt niet mag je niet klagen, maar wanneer je moet betalen en het werkt niet zal ik moord en brand schreeuwen,' aldus een reiziger. Verder is het onacceptabel dat sommige hotels voor een nacht internettoegang meer in rekening brengen dan wat je thuis voor een maandabonnement betaalt.

Hoteluitbaters zien dat net even anders. ‘Steeds meer gasten downloaden films, spelletjes en doen videoconferenties; de bandbreedte wordt dus wel volledig gebruikt.'

Wat is de conclusie? Wel, wie vindt dat gratis internet een deel van zijn hotelpakket moet zijn, verblijft best in hotels die gratis internet aanbieden. Wie in meer luxueuze hotels wil verblijven, moet de hoge internetkosten er maar bijnemen.

Ander oplossingen zijn de free-hotspotsites die vandaag in horecagelegenheden in de meeste Europese steden te vinden zijn en waar na het bekijken van de verplichte reclameboodschappen je gewoon aan de slag kan.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies