
[Erik Goossens] Recent las ik een paar artikelen over betalen voor content op internet. Ik en Zylom geloven heilig in een toekomst waarin mensen bereid zijn te betalen voor goede content. De volgende gedachtenlijn vond ik bijzonder interessant.
De muziek industrie is vertrouwd met een distributiesysteem dat slechts een beperkt assortiment kan behappen. Daardoor wordt deze industrie al jaren gemanaged op basis van het Pareto Principe: 20% van de producten genereren 80% van de omzet.
Het internet heeft echter schaalvoordelen geïntroduceerd waardoor de kosten van een liedje dat slechts twee keer wordt gedownload even hoog zijn als een liedje dat 2 miljoen keer wordt gedownload. Met andere woorden 1 miljoen liedjes die elk twee keer gedownload worden, zijn ineens even lucratief als 1 hit die 2 miljoen keer gedownload wordt.
De vraag is dan ook gerechtvaardigd waarom de muziek industrie niet als een dolle man bezig is haar historische catalogus te digitaliseren om deze tegen zeer gereduceerde tarief aan te bieden. Sterker nog het beste model zou wel eens enorm brede en diepe catalogus met een premium prijs voor de laatste hits kunnen zijn.
Stel je nu eens voor dat je een nieuwe hit voor 50 cent kunt kopen. Zodra deze hit licht uit de gratie begint te raken wordt de prijs terug gebracht tot 25 cent. Wanneer het liedje dan echt uit alle hitlijsten is verdwenen kun je het voor 10 cent downloaden. Denk je dat al die p2p muziek diensten nog populair zullen zijn?

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl