
[Igor Beuker] Digitale mond-tot-mond reclame (Word of Mouth of WOM). Ook wel Buzz of Viral marketing genoemd door die-hard internet professionals, wordt op dit moment nog te vaak afgeschilderd als hype of sprookje. Maar veel marketeers hebben inmiddels toch stiekum wel een (of meerdere) van boeken in hun kast staan als: The Tipping Point, Clue Train Manifesto, Unleashing the Ideavirus of Firebrands. Viral marketing is geloofwaardig en goedkoop. En wie wil er nou geen groot bereik zonder de mediakosten? En met technologieën als ViralTracker is viral marketing ook nog eens realtime en wereldwijd meetbaar. Ik denk dat viral marketing ook de komende jaren een doorbraak gaat maken in Nederland. Natuurlijk hebben traditionele marketeers in de USA en de UK viral marketing al een tijdje omarmd en volgt Nederland meestal zo’n 6 tot 12 maanden later. Er is zelfs al een internationale club voor viral marketeers: the Viral + Buzz Marketing Association (VBMA)
Om mijn kijk op zaken wat te onderbouwen, wil ik graag dit tegen u aanhouden: nog maar vrij kort geleden, deed het gros van de marketing en communicatiespecialisten in ons land Search Engine Advertsing (SEA) of ‘Paid Search’ (AdWords etc), nog af als lariekoek of gebakken lucht. Even het geheugen opfrissen met wat recente feiten? Overture is het snelst groeiende onderdeel van Yahoo! SEA is het hardst groeiende segment binnen online advertising. En als u meer feiten wilt, kijkt u naar de beurskoers en winstgevendheid van Google! Dus mogelijk gaan onze marketeers volgend jaar ook wel full viral.

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl