Online15.02.2009

Facelift voor Second Life


facelift-voor-second-life.jpg
facelift-voor-second-life.jpg

De virtuele wereld Second Life werkt aan een facelift. Daarmee hoopt Linden, het bedrijf achter Second Life, de belangstelling van de internetgebruiker opnieuw op te krikken. De vernieuwingen moeten er voor zorgen dat het gebruiksvriendelijker wordt en de bezoeker moet zich ook sneller thuisvoelen in de virtuele wereld. Second Life werd enkele jaren geleden binnen gehaald als de toekomst van het internet en een uniek speelterrein voor marketeers en adverteerders. Linden werd met Second Life in 2006 zelfs verkozen tot internetbedrijf van het jaar. Maar even snel taande de interesse van het publiek en verbleekte de faam van de virtuele wereld en werd Second Life synoniem voor overroepen technologie. Linden hoopt door de vernieuwing opnieuw met het vroegere succes aan te knopen.

Second Life werd gelanceerd als een platform dat de gebruiker toeliet nagenoeg volledig zijn wil te doen,” merkt het magazine Brandweek op. Maar dat maakte het bijzonder moeilijk om debutanten een goede leidraad mee te geven. Die dreigde daardoor echter het virtuele pad te verliezen. Door de veranderingen wil Second Life de gebruiksvriendelijkheid verhogen en nieuwe bezoekers snel de weg te wijzen, zodat hij verder in de nieuwe wereld zou kunnen doordringen. In de eerste plaats werd daarvoor onlangs een nieuwe homepage ontworpen, die er volgens Linden al in geslaagd is om debutanten aan te zetten om de virtuele wereld verder te verkennen, omdat de gebruikers nu beter doorhebben wat ze moeten doen.

Second Life benadrukt steeds een groei gekend te hebben. Het aantal gebruikers is volgens Linden het voorbije jaar met 31 procent gestegen. De tijd die in de virtuele wereld werd doorgebracht, zou met 61 procent zijn gestegen. “Maar de groei was niet meer zo groot als in de beginperiode,” geeft Tom Hale, chief product officer van Linden, toe. “Met de vernieuwing wil Second Life een breder publiek aanspreken dan alleen maar early adopters en technologie-fanaten. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Sinds de nieuwe homepage op kerstavond werd geïnstalleerd, zijn bezoekers meer geneigd om terug te komen en meer tijd door te brengen in de virtuele wereld.” In een volgende stap zal de bezoekers ook verder geleid worden aan de hand van de interesses die hij heeft opgegeven en waarbij hij in contact wordt gebracht met gelijkgestemden.

[Bron: Managing 21]