Drie onderzoekers van verschillende Amerikaanse universiteiten hebben een model gemaakt waarmee voorspeld kan worden hoe populair een tweet zal worden. Hierbij blijkt niet de inhoud van de tweet de voorspellende factor, maar is er gekeken naar het verband tussen aantal retweets en de tijd die verstrijkt na het plaatsen van een tweet. En daar blijkt een wiskundig verband tussen te bestaan wat vrij nauwkeurig het aantal retweets kan voorspellen.
Het aantal retweets wat een bekende persoonlijkheid zal krijgen ligt natuurlijk aanzienlijk hoger dan het aantal retweets van een gemiddelde Twitter gebruiker, maar er is wel een verband te zien tussen het percentage retweets wanneer je kijkt naar wat er in de eerste minuten gebeurt.
Het model zegt bijvoorbeeld dat het aantal retweets wat je uiteindelijk op een tweet zult krijgen te voorspellen is door het aantal retweets in de eerste 10 minuten te verdubbelen, ongeacht of je “populair” bent op Twitter of niet.
Even rekenen:wanneer je 3 retweets krijgt in de eerste 10 minuten, zal je tweet waarschijnlijk in totaal 6 keer ge-retweet worden. Ben je een “BN-er” en krijg je binnen 10 minuten 200 retweets, dan is zal deze tweet uiteindelijk 400 keer ge-retweet worden.
Wanneer je dit model op een groot aantal tweets toepast, blijkt het gemiddeld vrij nauwkeurig de populariteit te kunnen voorspellen. Het model heeft de naam “Twouija” gekregen, een combinatie van Twitter en Ouija.
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024