Social Media14.06.2011

Twitterbereik vooral natte vinger


twitterbereik-vooral-natte-vinger.jpg
twitterbereik-vooral-natte-vinger.jpg

Meten is nog niet altijd weten. Twitter-bereik is zo’n lastig te vangen iets. Twee weken gelden stond er op DutchCowboys een artikel over het bereik van een Turkcell-actie en afgelopen week las ik een boeiend stuk op MarketingFacts over een grote Retweet/volg-actie van Landal. Daarin werd getracht met cijfers te onderbouwen waarom het een ‘enorm succes’ was. En ofschoon ik volledig de slotconclusie onderschrijf dat Landal goed en innovatief bezig is met de inzet van social media, vind ik toch dat het tijd wordt om nu maar eens op te houden met die enorme bereikcijfers van Twitter.

Tweetreach berekent zijn bereik volledig op basis van het aantal volgers van een account en ontdubbelt dan om het unieke bereik uit te komen. Zo gezien zit ik zelf inmiddels op een bereik van 450 mensen. Maar er zijn heel veel factoren die het feitelijke bereik sterk naar beneden halen.

Ten eerste: timing. Twitter is net een soort fontein, die maar blijft spuiten. Je logt in, kijkt even de laatste twintig, dertig of veertig tweets,  beantwoordt er twee, en je bent weer even klaar. Ik denk dat bijna niemand zijn hele tijdlijn ziet als een inbox die hij eerst helemaal moet doorwerken tot de laatst gelezen tweet. Kortom, als jij tweet op een moment dat de lezer niet kijkt, is de kans heel heel groot dat hij hem niet ziet. Nooit ziet. Misschien is dat vergelijkbaar met een radio. Het bereik van een radiostation is niet hetzelfde als het aantal mensen met een radio, ook niet het aantal dat de radio aan heeft, ook niet het aantal dat hem aan heeft en daadwerkelijk in de kamer zit en luistert op dat moment. Het bereik geldt alleen als ook het juiste kanaal op staat (en de persoon in kwestie ook nog eens echt luistert…)  Toch meten we bij Twitter-bereik eigenlijk zonder problemen het aantal radio’s als bereik. 

Een verdere verlaging:
Zeg dat er zo’n 15 actieve twitter-uren in een dag zitten. Fanatieke twitteraars besteden misschien wel een uur per dag aan twitter (lezen en schrijven). Als we zo rekenen dan heb ik op elk gegeven moment zo’n 30 twittervolgers die mijn tweet voorbij kunnen zien komen. Dan is het potentiële bereik dus maar 7% van mijn aantal volgers. Dat is al een heel groot verschil. Het werkelijke aantal ligt denk ik nog lager.

Lijsten
Elke twitteraar met meer dan 100 volgers heeft inmiddels wel lijsten gemaakt, lijsten met misschien maar 30 of 40 mensen erin die hij of zij echt wil volgen. In plaats van 450 volgt hij er dus maar 45, of ruim rekenend, 90. Dat is dus 20% en dan weer met die verdeling in de tijd, en rekening houdend met het wellicht iets verder teruglezen dan bij de ruwe lijst, kom ik misschien op 5% bereik met een enkele tweet.

Dat die getallen ook echt zo laag zijn, zie ik ook aan het aantal clicks dat ik krijg op url’s in tweets of links naar foto’s. Mijn url’s halen gemiddeld 10 clicks per keer. Op 450 volgers is dat net iets meer dan 2%. De foto’s halen het dubbele, maar die plaats ik meestal via Posterous en die worden dan automatisch doorgeplaatst op Linkedin en Facebook. Dat levert dus netto 10 extra clicks op (op 600 LinkedIn contacten, en 200 Facebook-contacten). 20 clicks in totaal is dus 4%.  Als ik er vanuit mag gaan (zoals het bij mijzelf werkt, n=1) dat een intrigerende tekst in een tweet, met een link, bij veel lezers toch wel uitnodigt om even te klikken, kan ik alleen maar constateren dat het aantal lezers dus echt heel laag is.

Stel nu dat het maar de helft is van iedereen die het tweetje ziet die doorklikt, en de andere helft de tweet wel leest maar niet klikt, hoewel er dan erg weinig te lezen over bleef, dan zou op Twitter opnieuw het bereik dus zo’n 4% zijn.
Ik denk dat je de actief reagerende lezer van zulke acties dus dat ook als enige bereik moet rekenen. Als ik een foto via Twitter verspreid, en hij is op een bepaald moment 20 keer bekeken, dan is dat eigenlijk het enige bereikcijfer dat ik weet. En dat zijn dan ook de enige mensen die ik echt bereikt heb met mijn tweet. Dat zijn mensen die bewust gelezen en gekeken hebben.

Dat geldt dus ook voor RT-acties. De drempel om mee te doen is feitelijk heel laag. Als dan toch maar 0,65% op de link heeft geklikt, dan is het bereik misschien ook niet echt veel groter geweest. Dus ipv 330.000 tweeps bereikt door landal, denk ik dus dat ze eerder die 2500 van de retweets bereikt hebben, in lijn met de 2100 bezoekers van de website.

“Naast deze kwantitatieve resultaten heeft de actie opnieuw geleid tot nieuwe contacten en een positief beeld van Landal GreenParks.”

Dat kan, maar als dus 0,65% meedoet. Dan is ofwel het bereik heel laag, ofwel zou je kunnen zeggen dat ruim 99% NIET meedoet. Niet klikt en niet kijkt. Ik denk (en hoop dat ook voor Landal ;-))dat het is omdat ze het niet zien.
En de groep die het wél ziet en toch niet meedoet, daar zouden er overigens best veel bij kunnen zitten die zich ergeren aan zo’n actie en het vervuild raken van hun toch al zo volle tijdlijn. Want hoe meer mensen je volgt, hoe voller je tijdlijn. En uiteindelijk ga je filteren op relevantie. Iemand die teveel van zulke retweets doet, of – in mijn geval – te vaak niets anders tweet dan “en nu koffie”, die komt niet in een lijst, en wordt feitelijk ontvolgd… 

Goed, ik ben hier natuurlijk volledig wild en ongenuanceerd aan het goochelen met cijfers en aannames, maar ik heb over zulke kwalitatieve kijkcijfers en leesgedragcijfers dan ook nog maar heel weinig kunnen vinden. Zou dolgraag meer onderzoek op dit terrein zien.

Ik denk eigenlijk, en ik zal dat eens gaan uitproberen, dat je elke tweet die ook echt zinvol is rustig vijf keer per dag kan herhalen, zonder dat je bij veel volgers de pijngrens bereikt. De kans is heel groot dat je elk moment maar 7% bereikt, dus na vijf keer zit je op 35%, met een kleine dubbeltelling…

Zijn er andere mensen die dat ook doen? En heb je daar al reacties op gehad?

Ik weet dat Contentgirls nu bezig is met een uitgebreid Twitter-onderzoek, maar vond tussen de vragen daar nog niet alle vragen die ik beantwoord zou willen zien. Vervolgonderzoekje, anyone?
Of zijn er andere plaatsen waar kwalitatief onderzoek gepubliceerd is over Twittergebruik en leesgedrag?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag