Hoe Turkcell 3.6 miljoen mensen bereikte met een Twitter competitie

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe Turkcell 3.6 miljoen mensen bereikte met een Twitter competitie

Turkcell wist met een relatief eenvoudige Twitter competitie 3.6 miljoen mensen te bereiken. Ze wilde meer bekendheid onder de zware internetgebruikers, rondom de lancering van de nieuwe smartphones met mobiel internet. Die zijn wel geïnteresseerd in mobiel internet en zijn sneller geneigd de boodschap te verspreiden onder hun vrienden, aldus Turkcell.

Maar ze besloten om het anders aan te pakken. Niet via een saaie bannercampagne, maar via een live competitie op Twitter. Want daar zit deze doelgroep. Ze organiseerde een 7 daagse competitie, waarbij ze enerzijds Twitter en anderzijds live videostreaming gebruikte.

Ze plaatste een box vol met prijzen voorzien van post-its, voor de camera. Hiervoor hadden ze een speciale mini website opgericht, voorzien van een Twitter stream en live video. Ze vroegen de aanwezige Twitteraars om te Twitteren wat er op deze post-its stond geschreven. Bij elke juiste Tweet werd de post-it verwijderd. Daarbij moest er gebruik gemaakt worden van de hashtag #turkcelltweet. Het leuke is dat Turkcell ook een aantal spelletjes met de Twitteraars deed en ze op het laatst vroeg, om hun bericht door een bekendheid te laten Retweeten. En sommige lukte dat ook.

Het resultaat was een totaal van 56.734 Twitter berichten, die samen 3.6 miljoen mensen hebben bereikt. Daarbij stond de hashtag acht dagen lang als trending topic in Turkije genoteerd. Hoeveel smartphones ze dankzij deze actie verkocht hebben is niet duidelijk. Aan bekendheid en aandacht hebben ze in ieder geval niet te klagen. Via

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies