Social Media28.02.2011

Tieners en Twitter


tieners-en-twitter.jpg
tieners-en-twitter.jpg

Twitter is niet het massadomein van jongeren. Dat kun je uit de cijfers halen van een onderzoek naar o.a. de leeftijd van gebruikers van Twitter. Om met vriendjes online te communiceren en van zich te laten horen hebben (hadden?) zij Hyves, Habbo en MSN.

Dat verandert natuurlijk steeds meer na verloop van tijd en de integratie en acceptatie van Twitter in de maatschappij. Ik, als volwassene, heb soms het gevoel: ik word oud. Ook al ben ik pas 26 jaar en kom ik net uit de luiers. Dat gevoel krijg je als je weer eens een keer op stap gaat en het blijkt dat de gemiddelde leeftijd op zo’n stapavond niet veranderd is, maar jijzelf natuurlijk wel ouder bent geworden. Oplossing: je gaat naar die kroeg waarvan je vroeger vond dat het een ouwelullen kroeg was. Er is een kleine generatiekloof ontstaan, zeggen we dan met een mooi begrip.

Een ander signaal van de generatiekloof is de het taalgebruik van jongeren op straat tegen elkaar, maar ook tegen 20-plussers en online. Persoonlijk heb ik het idee dat ik ze kan volgen, maar het is een soort van tiener-geheimtaal die vooral zij begrijpen. Met alle geheime coderingen (sms afkortingen) en emoticons die daar bij horen. En dan blijkt er toch een markt te zijn voor jongeren op Twitter! Als ze maar in hun eigen wereld kunnen acteren. @dutchteenagers is een Twitteraccount door jongeren (twee jonge dames Leonie en Willemijn), voor jongeren. Ze gebruiken ‘hun eigen taal’, hebben geen commercieel doel en inmenging van volwassenen is niet gewenst. Blijkbaar is het heel interessant voor jongeren wat ze te zeggen hebben, want ze hebben toch al +18.000 volgers…

Navraag bij Leonie en Willemijn levert ons de volgende interessante achtergrondinformatie op. De dames zijn bijna 3 jaar geleden begonnen met de Hyves pagina. De reden waarom ze zijn begonnen is eigenlijk heel simpel. Leonie had een Hyve gemaakt met een mooi compleet design (achtergrond, lettertype, etc.). Ze plaatste leuke, mooie en vette plaatjes die je alleen kon zien als je lid werd, mits je een meisje bent. Uit nieuwsgierigheid en de buzz rondom hun leuke plaatjes werden tienerdames lid. Jongeren konden de plaatjes voor allerlei dingen voor gebruiken. Later is het een openbare Hyve geworden en ‘mogen’ ook jongens de Hyve gebruiken/bekijken. Ondertussen zijn 3 meiden bezig met de Hyve, puur als hobby.

In navolging van de Hyve zijn Leonie en Willemijn sinds 11 oktober 2010 actief met de Twitteraccount @dutchteenagers. Dat betekent dus een groei van +18.000 followers in nog geen 5 maanden. De reden waarom ze met @dutchteenagers zijn gestart is wederom heel eenvoudig. Ze hadden een paar leuke zinnetjes en dat vonden ze leuk om wat vaker te plaatsen. Waarom volgen tieners @dutchteenagers nu eigenlijk? De tweets zijn herkenbaar voor veel tieners en dat vinden ze leuk om te lezen en te volgen… Leonie en Willemijn doen dit puur als hobby en hadden niet verwacht dat het zo groot zou worden.

Vele Twitteraars zouden er veel voor over hebben om +18.000 followers te hebben van hun Twitteractiviteiten. Zeker om de doelgroep jongeren via Twitter te bereiken. Laat staan het bereik via Hyves. De Hyve heeft namelijk ook aardig wat vrienden: bijna 64.000! Ook voor boys tegenwoordig. Zijn er meer jongeren/tiener communities op Twitter?

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag