Social Media02.02.2011

Mercedes-Benz Tweet Race : Twitter als brandstof via Facebook


Vandaag start de Mercedes-Benz Tweet Race. Wie niet Twittert zal ongetwijfeld denken, WTF is dit nu weer. Op basis van Tweets moeten meerdere teams de finish in het Amerikaanse Dallas weten te bereiken. Het concept is leuk bedacht maar onder de motorkap zit echter meer dan alleen Twitter.

De actie lijkt zoals gezegd volledig te zijn gefocust op Twitter hetgeen niet helemaal juist is. Alle communicatie loopt vooral via Facebook. Op het Amerikaanse account is een speciale actie pagina “MB Tweet Race” met alle informatie opgezet. Om mee te spelen (US Only) moet je eerst zijn ingelogd en de actie “Liken” voor dat je informatie over het spel en de hoofdrolspelers krijgt. Het Facebook account telde voor de actie al ruim 85.000 fans waardoor deze “Tweetrace” meer dan waarschijnlijk een vliegende start maakt. Het geeft ook aan dat Twitter goed is als aanjager maar dat je voor communicatie niet om Facebook heen kunt als je snel viral wilt.

Met een speciale actiesite was je er zeker ook gekomen maar zou meer inspanning hebben gekost om de actie onder de aandacht van een groot publiek te krijgen. De trend is vandaag toch dat meer en meer grote merken kiezen om acties via Sociale Media sites op te starten. Zeker als er al een kritische hoeveelheid fans is.

Wat je nooit leest zijn de kosten van dergelijke acties. Door gebruik te maken van Twitter en Facebook lijkt het alsof zo’n concept qua kosten wel mee zal vallen.

Niets is echter minder waar. Voor deze actie heb je allereerst een bureau nodig die het concept bedenkt en schetst. Daarna krijg de volledige organisatie, de spelers, de gesponsorde Celebs (o.a. Serena Williams) die als teamcaptain fungeren, foto’s, visuals, video’s, een PR machine, prijzen en ga zo nog maar even door. Het zou zo maar kunnen dat ook andere media nog is ingezet om de actie op gang te trekken.

Wat de werkelijk kosten zijn is niet eenvoudig in te schatten, maar deze Tweet Race kan zomaar tussen de 500-duizend en 1 miljoen dollar kosten. Het neemt echter niet weg dat door gebruik te maken van Sociale Media als Twitter en Facebook je mogelijkheid hebt om in no-time enkele honderdduizenden mensen te bereiken.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag