Twitter is meer newsfeed dan sociaal netwerk

Vorig artikel Volgend artikel
Twitter is meer newsfeed dan sociaal netwerk

Microblog Twitter mag dan wel een snelgroeiend sociaal netwerk vormen, het grootste gedeelte van de 50 miljoen accounts volgt meestal andere gebruikers in plaats van zelf berichten te publiceren. Dat is de conclusie van een onderzoek van het webbeveiligingsbedrijf Barracuda Networks.

Daarbij wordt opgemerkt dat 73% van alle Twitter-accounts minder dan tien berichten hebben geplaatst. Onderzoeksleider Paul Judge zegt dat Twitter meer een newsfeed lijkt te worden dan een sociaal netwerk. Dat doet volgens Judge ook vragen rijzen over de groeimogelijkheden van de microbloggingsite. Hij voegt er aan toe dat 49% van alle bestaande Twitter-account werden gecreëerd in de periode dat een groot aantal celebrities actief werden op de microbloggingsite.

"Eind vorig jaar kon volgens Barracuda slechts 21 % van alle Twitter-accounts bestempeld worden als daadwerkelijke gebruikers, met andere woorden leden met minstens tien gepubliceerde berichten en op zijn minst tien volgelingen," merkt CNNMoney.com op. "Dat betekent volgens Judge dat de meeste Twitter-gebruikers hun account alleen gebruiken om hun favoriete celebrities te volgen, maar niet om te communiceren met hun vrienden, zoals dat wel het geval is op Facebook of MySpace. Barracuda voegt er aan toe dat Twitter een echte explosie dankzij een aantal celebrities, die ervoor zorgden dat de microbloggingsite in een minimum van tijd bij het grote internet-publiek doorbrak. Op slechts enkele maanden tijd vervoegden vele celebrities - zoals Ashton Kutcher, Oprah Winfrey en John Mayer - de microbloggingsite."

In april vorig jaar alleen kende Twitter een groei van 21,2%. Tijdens de maand november van het jaar voordien werd slechts een toename met 2% opgetekend. De periode tussen die twee datums werd volgens Barracuda een rode loper uitgelegd voor Twitter. "De meeste celebrities hebben inmiddels echter al een Twitter-account, zodat daar geen grote groei meer hoeft verwacht te worden," merkt Paul Judge nog op. "Het is nu de vraag of Twitter meer van de louter volgelingen kan aanzetten om zelf berichten te gaan plaatsen. Het probleem is echter dat het grootste gedeelte van deze groep alleen maar een account heeft geopend omdat ze daartoe door de celebrities werden aangezet. Indien deze volgelingen daarna zelf geen actie ondernemen, zal de groei van Twitter zich wellicht niet verder kunnen blijven doorzetten." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies