Moonfruit : Twitterlesje voor marketeers

Vorig artikel Volgend artikel
Moonfruit : Twitterlesje voor marketeers

Los van de vraag die velen stellen “hoe je met Twitter geld kunt verdienen” zijn het vooral marketeers die zich afvragen hoe je Twitter kunt inzetten voor commerciële doeleinden.

De marketingafdeling van het Britse Moonfruit, een bedrijf dat gratis tools aanbiedt voor het bouwen van websites, stelde zich ook die vraag en bedacht een campagne op Twitter waarbij er tien gratis MacBook Pros waren te winnen.

Twitter-gebruikers moesten daarvoor de hashtag #moonfruit in hun tweets plaatsen om in aanmerking te kunnen komen voor een van de Macbooks, daarbij was het natuurlijk ook de bedoeling om het bedrijf op Twitter te gaan volgen (@moontweet). De actie was een mega succes (beëindigd 7 juli) en haalde op het hoogtepunt de 250 tweets per/minuut waarmee ze Michael Jackson, Iran en Wimbledon op basis van populariteit wisten te verslaan.

Daarmee was de campagne van Moonfruit goed voor bijna 2.5% van alle tweets op het web en stond deze bij Twitter trends op plaats 1. Echter na een aantal dagen verwijderde Twitter de campagne uit de trend statitieken. (check #hashtag). Twitter wilde zelf niet reageren op de verwijdering.

Iedereen mag zelf bepalen of dit nu een slimme actie was en dat dit typisch een voorbeeld is van hoe je een marketing campagne op Twitter kunt opzetten. Daarnaast blijft het de vraag of Twitter terecht de actie uit de statistieken verwijderde. Sommige zullen zeker hun vinger opsteken en zeggen dat het pure spam is. Maar Twitter is een open systeem en biedt juist volop mogelijkheden voor dit soort virale campagnes.

Moonfruit zelf heeft z'n eigen visie over de verwijdering van Twiiter: "the campaign sets a dangerous precedent and could have implications for how Twitter is used and abused by marketers . . . it's certainly their right to protect their network and technology investment". En natuurlijk hadden ze deze conclusie liever van Twitter zelf vernomen.

Het complete en zeer leerzame Moonfruit Twitter Marketing Campaign Report kun je terug lezen op Social-Bug.com. Campagne resultaten:

Launched Tuesday June 30 2009 : 444 followers
Ended Tuesday July 7 2009 : 44,113 followers
Traffic to Moonfruit.com : Increased 600%
Sign Ups : Increased 100%

Afbeelding (Twitpic) gemaakt door Anne Taylor voor de actie (PicFog) van Moonfruit.



Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies