Zie jij jezelf al samenwonen met een robot?

Zie jij jezelf al samenwonen met een robot?

Smart Home voor velen nog onbekend terrein

Vorig artikel Volgend artikel

Slimme verlichting, slimme televisies en apparaten die met elkaar communiceren of die je met een app of je stem kan bedienen, het is er allemaal. En zo wordt het steeds makkelijker om je huis ‘slimmer’ te maken. Maar toch zijn de meeste Nederlanders hier nog erg terughoudend in. Ze zien het nut van ‘Smart Home’ toepassingen niet in, vinden het te duur of maken zich zorgen om de privacy. Toch is er wel een grote groep Nederlanders die dit in de toekomst zien veranderen.

Sommigen gaan daarin ver. Zo zegt een op de tien Nederlanders (10%) dat een robot die alles kan, doet en voelt een vervanger voor een levenspartner zou kunnen zijn. Met name mannen (13%) en jongeren (15%) delen deze mening. Een vergelijkbare groep (11% van het totaal; 15% van de mannen) heeft liever een huis dat precies weet en doet wat hij wil, dan een partner. En bijna een derde (30%) kan zich voorstellen dat anderen in de toekomst gaan samenwonen met een robot.

Zo blijkt uit een onderzoek gehouden in opdracht van MediaMarkt Nederland naar de kennis, houding en het gedrag van Nederlands publiek ten aanzien van Smart Home. En waarvan enkele resultaten te zien zijn in onderstaande infographic.

infographic-mediamarkt-smart-home-v1-0

Smart Home is een mannending

Met name mannen (44%) en jongeren (46%) kijken uit naar de Smart Home toepassingen van de toekomst. Meer dan de helft (57%) van de jongeren ziet zichzelf in de toekomst in een slim huis wonen. Ook stedelingen staan meer open voor slimme elektronica. Het merendeel heeft echter nog geen idee wat ze de komende jaren gaan besteden aan Smart Home.

Wasjes draaien, stofzuigen en de vloer dweilen: de huishoudelijke taken die mensen nu nog zelf uitvoeren, zijn over tien jaar helemaal verleden tijd, zo denken met name mannen (19%) en jongeren (30%). Wonen in een slim huis moet dan ook vooral gemak opleveren, vinden Nederlanders.

Veel Nederlanders beseffen niet dat ze allang Smart Home-producten in huis hebben. Zo heeft 44% een Smart tv, maar geeft slechts 26% aan bekend te zijn met de term ‘Smart Home’. Met name buiten de grote steden is er veel onbekendheid.

Slimme thermostaat en verlichting

Naast Smart tv’s staan met internet verbonden geluidsinstallaties (14%) en slimme thermostaten (13%) in de huidige top 3 van meest voorkomende Smart Home apparaten in Nederlandse huishoudens. Gevraagd naar het wensenlijstje, staat de slimme thermostaat bij veel Nederlanders op één (22%), gevolgd door slimme verlichting (20%). Echt innovatieve toepassingen, zoals met internet verbonden deursloten, plantenbakken of huishoudelijke apparaten komen bij veel consumenten voorlopig het huis niet in.

We zien steeds meer Smart Home-producten in onze schappen. Veel producten worden niet alleen slimmer, ook specifieke besturingssystemen zoals spraakassistenten zorgen voor een langzaam maar zekere opmars in Nederlandse huishoudens. Zoals we ons vroeger niet voor konden stellen dat we nu afhankelijk zijn van onze mobiele telefoon, kijken we over tien jaar hetzelfde terug op de ontwikkeling van Smart Home.
- Liedewij Trampe, Manager Category Marketing bij MediaMarkt


[Afbeelding © Sikov - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies