Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Gisteren was het opeens overal: reclamezuilen op NS-stations hebben camera’s er in. Die zijn er niet om ons in de gaten te houden, althans niet als we niet naar de reclameborden aan het kijken zijn. Exterion Media, het bedrijf achter de zuilen, gebruikt de beelden, die ook niet worden opgeslagen, om te tellen hoe veel mensen er langs komen en vooral hoe lang er naar de reclames wordt gekeken.
Dat is een techniek die al een tijdje bestaat: met die methode kunnen adverteerders zien of hun reclame-uiting succesvol is en of het de aandacht lang (genoeg) kan vasthouden om de boodschap over te brengen.
Amsterdam Centraal is de enige lokatie waarbij de camera’s in de zuilen aan staan, zo zegt Exterion tegen de NOS, dus dezelfde zuilen in bijvoorbeeld Amersfoort zijn niet actief.
Autoriteit persoonsgegevens
Hoe dan ook, het bedrijf heeft een op zijn zachtst gezegd interessant probleem: de Autoriteit Persoonsgegevens gaat zich er nu mee bemoeien, want volgens die mogen er maar twee partijen camera’s in de openbare ruimte plaatsen en dat zijn de politie en gemeentes.
Je vraagt je af hoe het dan zit met beveiligingscamera’s, want die staan zeer zeker in de openbare ruimte (of zijn er in elk geval soms op gericht) en dat mag dan blijkbaar wel. Het heeft wellicht te maken met het doel van de camera’s en of er software achter hangt.
Niet te snel afplakken
Hoe dan ook, de AP gaat nu onderzoeken of er echt niets wordt opgeslagen, wat er precies wordt opgenomen en of de beelden te herleiden zijn tot personen. Die combinatie zou er voor zorgen dat onze privacy wordt aangetast en dat zou een kwalijke zaak zijn, maar als dat niet het geval is zijn de mensen die nu al met gaffatape in de hand richting de stations rennen om elke abri af te plakken (“voor de zekerheid”) misschien iets voorbarig.
Zo lang het feit dat je naar zo’n zuil kijkt niet terug te leiden is tot jou als persoon is er niks aan de hand met je privacy. Dat een systeem als dat in de gaten gehouden moet worden om te zorgen dat dit niet achteraf – als de storm in het glas water nu is gaan liggen – alsnog in de software wordt gezet is wel duidelijk, maar wellicht is het verstandig om nog heel even af te wachten wat het onderzoek oplevert. De AP laat zich zeker niet piepelen als het om onze privacy gaat, dus als die het OK vinden, moeten wij dat ook kunnen.
[Afbeeldingen © Exterion]
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023