Technology01.11.2016

Virtual Reality-adoptie komt langzaam op gang in Nederland


Virtual Reality: je wordt ermee doodgegooid op dit moment. Volgens onderzoeksbureau Ipsos staat de techniek dit jaar op een kantelpunt. Grote technologie- en mediapartijen investeren al langer flink in VR-hardware en -toepassingen en het aantal consumenten in Nederland die al een keer een ervaring hebben gehad (20 procent) of in elk geval bekend zijn met de technologie (65 procent) neemt toe. Dat betekent dat we op het punt beginnen te komen dat het een technologie is die onontkoombaar is. 2016 wordt dus wel echt het jaar van VR.

vr-infographic-ipsos
vr-infographic-ipsos

Nieuwsgierigheid belangrijkste trigger

De toenemende toegankelijkheid en beschikbaarheid van VR-toepassingen dragen bij aan een groeiend gebruik. Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer om VR te proberen en doordat veel early adopters maar al te graag hun nieuwe speeltje showen komen steeds meer mensen in aanraking met de technologie. Als redenen om af te zien van het gebruik van VR noemen mensen aan de andere kant vooral dingen als ‘gebrek aan interesse’, ‘niet inzien van het nut’, ‘hoge kosten van devices’, ‘de hype eromheen’ en ‘het gebrek aan toepassingen’.

10 procent heeft een VR-bril

De meeste VR-brillen waar mensen mee in contact komen zijn de Cardboard-, Gear VR– of kunststofbril voor de mobiele telefoon. High end VR-headsets voor pc of gameconsole, zoals de HTC Vive, Oculus Rift en Playstation VR worden nog nauwelijks gebruikt, voornamelijk omdat ze erg duur zijn. De ervaring met VR komt met name van 360° video’s online, VR-games, en virtuele rondleidingen. Mensen zijn met name geïnteresseerd in VR in entertainment. Ze beleven televisie, films en online video’s realistischer wanneer deze in Virtual Reality zijn.

Eerste indrukken positief

Over de VR beleving is men vaker positief dan negatief. De meeste mensen beleven VR als ‘zeer realistisch’, ‘spannend’ en ‘waanzinnig’. Van alle genoemde positieve belevingen past ‘zeer realistisch’ vaker bij film in VR, ‘spannend’ bij marketingacties en ‘waanzinnig’ bij VR-games. Niet iedereen is positief over zijn VR-ervaring. Een minderheid vindt VR ‘niets bijzonders’, ‘tegenvallend’, ‘niet realistisch’ of ‘ziekmakend’ (wordt er misselijk van). Of er een schifting is in de leeftijd van de non-believers wordt door het onderzoek helaas niet duidelijk gemaakt.

Jongeren en research

Wel duidelijk is dat VR duidelijk een jonge doelgroep aanspreekt. Van de mensen onder de 35 jaar heeft 29 procent VR gebruikt. Onder de 35-54-jarigen ligt dit percentage een stuk lager. 55-plussers zijn met 11 procent überhaupt het minst geïnteresseerd. Jongeren hebben vaker interesse in VR voor gaming. 55-plussers gebruiken VR liever voor reizen en toerisme. De serieuze applicaties zijn echter ook groeiende. Van de chatplannen van Facebook naar de mogelijkheid om onderzoeken te plegen zoals Ipsos die zelf doet kan VR een handige tool zijn. De technologie zit echter nog sterk in de opstartfase en voordat we allemaal zonder tegenstribbelen een andere realiteit induiken zijn we nog heel wat jaren verder.

[Afbeelding © Ipsos / Foto © s4svisuals – Fotolia]

Verder lezen over Onderzoek

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Verder lezen over Virtual Reality

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta wil de wereld van VR-brillen overnemen: leent OS uit

Meta stelt zijn VR-platform Horizon OS beschikbaar aan andere bedrijven om hier hun kunsten mee te verrichten. Zuck wil de Microsoft-kant op.

Gadgets23.04.2024

Meta wil de wereld van VR-brillen overnemen: leent OS uit

5 redenen om nu nog voor een Meta Quest 2 te kiezen

Op zoek naar een nieuwe VR-bril? Dan hoef je zeker niet voor het nieuwste te gaan: Meta Quest 2 is nog heel goed.

Gadgets19.04.2024

5 redenen om nu nog voor een Meta Quest 2 te kiezen

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ