Uber lijkt haar toekomst weg te gooien met structurele schandalen

Uber lijkt haar toekomst weg te gooien met structurele schandalen

Het houdt niet op. Niet vanzelf.

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl Uber in Nederland nog maar net de randjes van de randstad bereikt heeft dondert het techbedrijf in thuisland Amerika met de dag verder in elkaar. Terwijl de paar mensen op hoge posities die nog niet weggegaan zijn proberen de seksistische en discriminerende 'bro'-cultuur binnen het tech taxi-bedrijf om te draaien, lijkt de rest van de medewerkers vooral bezig met het oppoetsen van hun CV.

Uber heeft alle schijn van een zinkend schip, maar de business draait gewoon door. Dit is (voor de verandering) een interne crisis, maar wel eentje die lange-termijn gevolgen kan hebben voor wat Uber van plan is, nog even los van de vraag wát Uber nu precies is.

AR-170619959
Iedereen die in de laatste tijd is vertrokken (foto: Automotive News)

CEO Travis Kalanick is, met alle aantijgingen, schandalen en de dood van zijn moeder te verwerken, tijdelijk achter de schermen gedoken. Hij zal schijnbaar wel het bedrijf blijven leiden. Zijn 'leave of absence' is dus niks meer dan een manier om de focus bij hem weg te halen, zodat Uber zich kan richten op de toekomst.

Zelfrijdende toekomst

Die toekomst heeft namelijk geen chauffeurs meer (ook een structureel hoofdpijndossier voor Uber) maar zelfrijdende auto's.

Het probleem? Om die te krijgen heeft Uber partners nodig, zeker nadat de eerste testen niet op rolletjes liepen. Maar welk zichzelf respecterend autobedrijf wil gaan samenwerken met Uber op dit moment? Je koppelt je aan een bedrijf waar alleen maar slechte associaties aan hangen, dat onstabiel is en zichzelf niet kan tegenhouden om stompzinnige dingen te doen.

De uiteindelijk verantwoordelijkheid voor waar we nu zitten en hoe we hier gekomen zijn ligt op mijn schouders. We hebben veel om trots op te zijn, maar we moeten ook veel verbeteren.
- Travis Kalanick, CEO Uber

Het probleem? Om die te krijgen heeft Uber partners nodig, zeker nadat de eerste testen niet op rolletjes liepen. Maar welk zichzelf respecterend autobedrijf wil gaan samenwerken met Uber op dit moment? Je koppelt je aan een bedrijf waar alleen maar slechte associaties aan hangen, dat onstabiel is en zichzelf niet kan tegenhouden om stompzinnige dingen te doen.

Het bedrijf wil nu in rap tempo Uber 2.0 gaan worden, een bedrijf waar je wel mee geassocieerd wil worden. Het gereedschap om dat te doen is er, maar de vraag is of (de niet buiten te krijgen) Kalanick zichzelf ook tot Travis 2.0 kan omtoveren, terwijl het bedrijf haar wonden likt. Als Uber niet snel genoeg salonfähig wordt om verder te gaan met de zelfrijdende onderhandelingen die nu eigenlijk al gevoerd moeten worden, zal het achterblijven.

Dan is het misschien Lyft, Google, Tesla of één van de andere partijen die misschien nu nog niet mensen vervoert naar waar ze heen willen, maar straks wel de technologie heeft om dat te doen. Dan is de infrastructuur misschien wel voor een prikkie over te nemen. Van Uber.

[Afbeeldingen © makistock - Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies