Wat is Uber precies? Het Europese hof moet gaan beslissen

Wat is Uber precies? Het Europese hof moet gaan beslissen

Taxidienst of online service?

Vorig artikel Volgend artikel

Uber steggelt al lang met taxibedrijven over de hele wereld. Niet gek: de sector is helemaal overhoop gehaald door het bedrijf uit Californië dat het opeen wel heel gemakkelijk maakte om passagiers met eventuele chauffeurs in contact te laten komen. Het was oneerlijke concurrentie, zo zeiden de taxibedrijven. Doordat Uber zogenaamd alleen een online dienstverlener was en niemand in dienst van het bedrijf werkte hoefde het zich niet aan de strikte(en dure) regels van de taxibranche te houden en dus konden de 'echte' taxidiensten niet meer concurreren. Uber plukt er tot nu toe de vruchten van.

Europese Hof

Het gevecht heeft zich nu via een Spaanse rechtszaak opgewerkt tot het Europese hof die voor eens en altijd moet gaan bepalen of dat allemaal wel kan. De rechtszaak is vandaag begonnen, maar het zal zeker nog drie maanden duren voordat we een uitspraak krijgen. Binnen Europa is Uber sowieso al gedwongen door veel nationale rechtbanken (ook in Nederland) gestopt met UberPop, de dienst waarbij écht iedereen taxi'tje kon spelen, zonder certificaat. Uber heeft de vele rechtszaken daaromtrent niet eens afgewacht maar is gewoon gestopt met de dienst, om de verhoudingen niet verder op scherp te zetten.

Nederland, waar het hoofdkantoor van Uber gevestigd is, heeft een rapport geschreven waarin Uber gesteund lijkt te worden in deze kwestie.
- Reuters

Door alleen nog maar met gecertificeerde chauffeurs te werken houdt Uber zich al redelijk aan de Europese wetgeving, maar het blijft de taxidiensten in landen als Frankrijk, Spanje, Duitsland en België een doorn in het oog. De protesten zijn niet van de lucht en uiteindelijk zal de beslissing van het Hof linksom of rechtsom heel veel gaan betekenen. Als ze zeggen dat Uber zich aan dezelfde regels moet houden als de andere bedrijven die taxiritten aanbieden, betekent het dat alle andere apps en online diensten die aanbieders en klanten met elkaar verbinden zich dus aan de zelfde regels moeten houden als de oudgedienden in de branche, of dat nu slaapplekken, taxi's, reizen of welke diensten dan ook zijn.

Concurrentie

Anderzijds zou het heel bevrijdend zijn voor alle online aanbieders van diensten als de loskoppeling legaal is. Het zou het mogelijk maken om bijna alle diensten op deze manier op te zetten, al kun je je afvragen of het wenselijk is om Amerikaanse bedrijven een monopolie te laten hebben dat wereldwijd te gelde gemaakt kan worden. Concurrentie blijft belangrijk, maar het moet wel eerlijk gebeuren. Hoe het hof zal gaan oordelen is dus koffiedik kijken, maar interessant wordt het zeker.

[Afbeelding © Freestock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies