Technology24.08.2021

​Twee miljoen mensen verdienen hun brood met YouTube


Helemaal ervan rondkomen kunnen er een stuk minder, maar YouTube heeft maar liefst twee miljoen YouTube Partners. Dat zijn twee miljoen mensen die inkomsten kunnen binnenharken met hun video’s. Een bijzonder record voor de videodienst.

YouTube Partner

De ene YouTube Partner loopt volledig binnen met zijn of haar YouTube-video’s (en deelt dat vaak ook weer in die YouTube-video’s), maar er zijn ook veel YouTube Partners die aanzienlijk minder geld verdienen met hun video’s. Toch is het überhaupt speciaal om inkomsten te genereren met je content: of dat nou 5 euro is of 50.000 euro.

Geld verdienen met YouTube

Bovendien is het ook een flinke uitdaging: je kunt namelijk pas Partner worden als je meer dan 1.000 abonnees hebt en als die ook nog eens vierduizend uur aan video’s van je hebben gezien. Aan de slag dus. Het programma lanceerde veertien jaar geleden en ziet het niet alleen in aantallen Partners groeien: ook het aantal euro’s dat wordt verdiend via dit programma stijgt en stijgt.

In drie jaar tijd hebben de Partners met elkaar 25 miljard euro in het laatje gebracht. Gemiddeld zou dat zo’n twaalfduizend euro zijn, maar zo simpel ligt het niet. De ene YouTube-ster haalt met dit programma veel meer geld op dan een ander. Dat ligt niet alleen aan dat programma, want Partner zijn betekent ook dat je de mogelijkheid krijgt om donaties te krijgen of merchandise van jezelf te verkopen, zoals petjes en t-shirts.

345.000 banen

YouTube schrijft: “Nu nemen wereldwijd meer dan twee miljoen makers deel aan het YouTube Partnerprogramma, waaronder velen die anders misschien geen platform hadden gehad: van techrecensenten tot entertainers. Veel van deze makers genereren banen en dragen bij aan lokale en mondiale economieën. Alleen al in 2019 ondersteunde het creatieve ecosysteem van YouTube het equivalent van 345.000 voltijdbanen, alleen in de Verenigde Staten, voor publiek over de hele wereld.”

Wat YouTube schrijft klopt wel: een YouTuber als Marques Brownlee heeft meerdere fulltimes in dienst die hem helpen techrecensies te maken. Immers komt er bij een video meer kijken dan een camera neerzetten en wat presenteren. Er worden bij welvarende YouTubers complete studio’s in huis gebouwd, mensen in de arm genomen voor de montage, enzovoort.

Dat hoeft echter niet.

Er zijn ook allerlei YouTube-sterren die misschien juist door de slechte kwaliteit van hun video’s een Partner hebben kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan iemand als Zanger Rinus. Kortom, iedereen kan een YouTube Partner worden en daarvoor hoef je geen prof te zijn. Je moet simpelweg een grote schare aan fans om je heen weten te verzamelen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over YouTube

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd