Tijd voor een ander internetabonnement? Hier moet je op letten

Tijd voor een ander internetabonnement? Hier moet je op letten

Vorig artikel Volgend artikel

Als je op dit moment niet happy bent met je internetprovider wordt het misschien wel eens tijd om over te stappen. Dan is het handig om op een aantal dingen te letten die je keuze zouden kunnen beïnvloeden. We zetten drie basale vragen voor je op een rij en kijken wat de slimste manier is om die te beantwoorden.

1. Wat kun je krijgen?

Tja, dit is niet het leukste aspect, maar wel belangrijk. Als je in een (buiten)gebied woont waar nog geen glasvezel aangelegd is bijvoorbeeld heb je al minder keuze dan andere mensen. De enige aanbieder daarvan is KPN en je zou kunnen gaan lobbyen om ook in jouw gemeente glasvezel te krijgen, maar je kunt natuurlijk ook hun 'gewone' internet afsluiten. Dat gaat nog steeds tot 40 Mbit per seconde, wat vergelijkbaar is met zo'n beetje alle andere providers.

Of je nu voor KPN, Ziggo of één van de andere aanbieders als Tele2 of T-Mobile kiest, voor die pak 'm beet 40 Mbit per seconde ben je bijna overal hetzelfde kwijt. Elke aanbieder heeft zo zijn eigen voordelen: zo kun je bij KPN Spotify Premium tegen een kleine korting en op je KPN-afrekening krijgen, Tele2 geeft iets meer korting en bij Ziggo kun je als enige HBO als pakket erbij nemen (tegen bijbetaling, dat wel).

Als je behoefte hebt aan hele hoge snelheden kun je nog kijken naar kabel, als je geen glasvezel kunt krijgen. Wat je kiest wordt uiteindelijk ook mede bepaald door vraag twee:

2. Wat heb je nodig?

Dit is altijd het lastigste: hoeveel internet is genoeg? Er zijn veel mensen die vermoedelijk een stuk meer hebben dan ze echt gebruiken, maar je moet dat ook naar de toekomst toe bekijken: er komen steeds meer Internet of Things-toepassingen en die hebben ook allemaal bandbreedte nodig. Hoe meer mensen je thuis op smartphones, tablets, consoles en computers hebt zitten, hoe sneller je het verschil merkt tussen het langzaamste internet en één stapje daarboven.

Een grove maar simpele schatting is dit: als je maar met zijn tweeën bent thuis is het 'laagste' abonnement vaak voldoende en als je in de categorie zit die heel veel bandbreedte nodig heeft met twee personen weet je meestal toch al heel goed wat je wilt. Gewoon doen dan! Heb je meer personen in je gezin en zitten daar ook nog jongeren (8-25) bij? Dan is iets meer wellicht wel de moeite, anders ga je geheid gezeur krijgen over dat mensen moeten ophouden met Netflixen of downloaden of spelen. Inmiddels heeft bijna 70 procent van de Nederlanders een aansluiting met 30 Mb per seconde of meer, als je een indicatie wilt.

Hoeveel gedoe is het?

Als je dan besloten hebt om over te stappen heb je misschien wat angst dat het nogal wat voeten in de aarde zal hebben. Misschien kom je wel een hele tijd zonder internet te zitten: de angst van iedereen onder de 65. De Autoriteit Consument en Markt heeft dat onderzocht en daaruit blijkt dat slechts een klein percentage van de mensen met een aansluiting veranderen van aanbieder en dat ze het vaak lastig vinden om juiste informatie te krijgen daarover.

Het voordeel is wel dat zo goed als iedere aanbieder ook een overstapservice heeft, zodat je (als alles goed gaat) helemaal geen gedoe gaat hebben met overstappen. Dat weerhoudt er veel mensen niet van om als dat gaat een overlap te doen waarbij ze een dienst nog een maand houden terwijl ze overstappen op de andere, gewoon voor de zekerheid, maar dingen als nummerbehoud, opzetten van de verbinding en andere zaken worden inmiddels veel beter geregeld dan in de tijd dat je nog echt twee weken zonder internet kwam te zitten als je wilde overstappen. Iedereen realiseert zich inmiddels ook wel dat we niet zonder internet kunnen!

[Afbeeldingen © .shock - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies