![new dc](https://dutchcowboys.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-logo-new-dc-100x100.png)
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
(Ro)bots zijn de nieuwe apps, aldus een nieuw trendrapport van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie over kunstmatige intelligentie.
In dit nieuwe rapport “The bot effect” wordt omschreven wat de impact is van bots die het einde van het app-tijdperk inluiden. De nog betere samenwerking tussen mens en machine levert veel meer handigheid en dienstverlening van de computer op. Een bot als baas of nieuwe collega is volgens de trendwatchers dan ook niet langer toekomstmuziek.
De verschuiving van apps naar bots betekent de intrede van het conversatietijdperk. “Waar de secretaresse vandaag de dag alle agenda’s op elkaar legt om een vergadering met 10 collega’s te plannen, wordt dat straks opgepakt door de digitale collega. Het duurt niet lang meer voordat iedereen een of meerdere bots in zijn contactenlijst van WhatsApp of Facebook Messenger heeft staan. Denk aan de zakenreis-bot (Concur) die reizen regelt of de declaratiebot (Birdly) die alle facturen van medewerkers controleert en uitbetaalt. Ook de manager valt ten prooi aan de ‘eetlust’ van bots,” aldus Menno van Doorn, directeur van het VINT van Sogeti.
Er worden vier ontwikkelingen omschreven die de intrede van het conversatietijdperk met bots onderstrepen:
Het aangaan van een gesprek, argumenten uitwisselen of vooruitlopen op persoonlijke acties komen allemaal binnen handbereik. Kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk menselijke intelligentie te evenaren en zelfs voorbij te streven. De balans tussen mens en machine verschuift waarbij machines steeds meer als mens worden ingezet. Bots zijn bereid 24 uur per dag, 7 dagen per week te luisteren, van dienst te zijn en hebben straks meer kennis dan de mens.
Met het aangaan van conversaties met bots, ontstaan er ook relaties. De bot is in staat allerlei dagelijkse klussen over te nemen. De digitale hulp komt zelf bij de gebruiker met de gewenste service.
Veel handel wordt gedaan tijdens de zogenaamde verloren momenten. Dat zijn de momenten waarop mensen hun smartphone pakken en ter plekke allerlei zaken gaan regelen. Deze korte momentjes zijn cruciaal voor bedrijven die om aandacht van de consument vragen. Nieuwe conversatiemogelijkheden geven bedrijven de gelegenheid op het juiste moment de dialoog aan te gaan met de consument.
Hetzelfde principe van de conversatiehandel is ook van toepassing op kantoor. De bot kan eenvoudig ingezet worden als nieuwe collega of manager. Reclamebureau McCann in Japan heeft een digitale creatieve collega toegevoegd aan de directie van het bedrijf. Doctoren en advocaten zetten eveneens digitale hulpen in voor hun werk.
[Afbeelding © ktsdesign – Fotolia]
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verder lezen over Apps
Gadgets19.07.2024
Online17.07.2024
Social Media19.06.2024
Online17.06.2024
Cybercrime14.06.2024
Mobile11.06.2024
Mobile06.06.2024
Gadgets06.06.2024
Verder lezen over Onderzoek
Nieuws27.05.2024
Marketing06.05.2024
Online01.05.2024
Nieuws24.04.2024
Social Media23.04.2024
Automotive17.04.2024
Nieuws03.04.2024
Technology01.04.2024
Verder lezen over Robot
Technology22.07.2024
Technology10.07.2024
Online20.06.2024
Automotive17.06.2024
Technology11.06.2024
DC Business29.05.2024
Video27.05.2024
Technology09.05.2024