​Reizigers zijn steeds vaker op zoek naar een unieke reiservaring

​Reizigers zijn steeds vaker op zoek naar een unieke reiservaring

Hoe vind je de reis die bij je past?

Vorig artikel Volgend artikel

Met de komst van het internet is de manier waarop we reizen compleet veranderd. Door de enorme hoeveelheid aanbieders en een continue stroom aan informatie, zien consumenten vaak door de bomen het bos niet meer. Het kost veel tijd om alle mogelijkheden zelf te onderzoeken en dat verklaart meteen de populariteit van boekingswebsites die prijzen vergelijken. Maar we willen als reiziger wel een unieke reiservaring én verblijven op authentieke plekken. Op welke manier vind je dan toch de reis die bij je past?

De mogelijkheden zijn eindeloos

Voordat we via het internet onze reizen boekten, stapten we een reisbureau binnen en legden onze wensen op tafel. Vervolgens zochten andere mensen voor je uit wat de beste deal was, waarna jij de tickets en vouchers in een dikke envelop mee naar huis kreeg. Online inchecken voor een vlucht was nog niet mogelijk, dus was je uren van tevoren op het vliegveld aanwezig. In 2019 doen we dat allemaal heel anders, want de mogelijkheden zijn inmiddels eindeloos en als reiziger vergelijk je graag veel opties. Binnen een paar minuten boek je zelf een vlucht en accommodatie. Het is dan wel zo handig als je alle voor jou relevante informatie binnen handbereik hebt.

Nieuwe generaties boeken niet alleen een reis, maar ook een ervaring

Booking.com heeft meer dan 28 miljoen accommodaties op 147.000 bestemmingen wereldwijd en 173 miljoen gastreviews. De afgelopen 20 jaar hebben ze veel inzicht gekregen in data en trends en ook in de verschuivingen van de behoeftes die reizigers hebben. De reiziger van vandaag zoekt niet alleen een reis, maar ook een unieke ervaring. Het wordt voor hen steeds belangrijker om authentieke plekken te bezoeken, waar veel te beleven is. De behoefte aan standaard reispakketten neemt af.

Bijzondere accommodaties en activiteiten

Huizen en appartementen zijn voor veel reizigers steeds vaker een alternatief voor een hotel. Juist omdat je als reiziger dan even onderdeel uitmaakt van een andere cultuur en het een meer intieme beleving is dan verblijven in een groot hotel. Bij Booking.com zien ze die behoefte ook duidelijk verschuiven, zo zegt Eric Bergaglia, Senior Director of Product: “Met zo ongelofelijk veel keuze, kan de reiziger zich laten leiden door de verbeelding en nieuwsgierigheid. Als je wilt kamperen in een iglo, relaxen in een yurt of slapen in een boomhut, dan kan dat.”

in2thewildtinyhouse
Overnachten in een Tiny House.

Reizigers onderzoeken ook steeds grondiger wat er op de plaats van bestemming te beleven is. Dat kunnen allerlei outdoor tripjes zijn, maar ook activiteiten die te maken hebben met zelfontwikkeling, zoals appren-trips. Deze benaming betekent dat reizigers de tijd in het buitenland gebruiken om nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen. Uit onderzoek van Booking.com blijkt dat ruim de helft van de onderzochte reizigers (21.500 mensen uit 29 landen) het ermee eens is dat reizen hen nieuwe vaardigheden heeft geleerd. 68% van de mensen zou meedoen aan een culturele trip om nieuwe dingen te leren, zoals kookcursussen in Thailand of het bouwen van een watervoorziening in Malawi.

Appren-trips en ‘bewust reizen’

Appren-trips combineren steeds vaker de authentieke ervaring aan de nieuwsgierigheid en het bewuster reizen. Op die manier reis je naar Azië, slaap je in een yurt en ga je daar vee hoeden. Uit de studie van Booking.com blijkt ook dat 49% van de mensen sociale en ecologische omstandigheden op de plek van bestemming bekijkt voordat ze de bestemming in overweging nemen, 58% vermijdt die plek liever als hun aanwezigheid daar negatieve gevolgen heeft. Bewuster en duurzamer reizen wordt steeds belangrijker. En dat gaat niet alleen over de accommodatie, maar ook de cultuur ter plaatse. Hoe is het daar gesteld met de mensenrechten en acceptatie van LHBT’ers?

Kortere trips en een reiservaring op maat

Reizigers eisen dus steeds meer een persoonlijke en unieke ervaring. Zeker nu trips steeds korter worden, waardoor je het maximale wilt halen uit de tijd op de plaats van bestemming. Daarvoor is flexibiliteit handig, want soms wil je op het laatste moment pas een kaartje voor een voorstelling kopen of besluit je toch te gaan eten in een toprestaurant.

Gelukkig kun je alles regelen via je smartphone en het is prettig om dat als reiziger binnen één applicatie te doen. Dat realiseert Booking.com zich ook, zo vertelt Isabel Beckermann, Regional Manager EMEA. “Hoe meer we de klant koppelen aan geweldige ervaringen overal ter wereld, des te meer leren we wat zij echt van ons willen en verwachten. Of het nu gaat om de rij vermijden tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam of met ’s werelds hoogste bungee-schommel van het stadiondak in Durban afspringen, we willen mensen snel en gemakkelijk toegang bieden. Daarom evolueert onze aanpak continu om zo aan de vraag te voldoen.” Dat betekent dat je een berichtje krijgt als tickets voor een show klaar staan of als er toch een tafeltje vrij is in dat populaire restaurant.

Effectief inspringen op spontane beslissingen

In de toekomst moet de reisbranche effectief inspelen op spontane beslissingen van de reiziger. Een innoverende tech-afdeling is essentieel voor elk platform dat een volledig pakket wil aanbieden. Bij Booking.com is het doel om elk deel van de reis zo relevant en gestroomlijnd mogelijk te maken, zegt Boris Mulder, Global Commercial Manager for Experiences: “Naast het vinden van het perfecte appartement voor een romantisch reisje, willen we ook helpen de weg te vinden vanaf het vliegveld, met het reserveren van een tafel in een leuk restaurant en met het boeken van een bootreis. En dat allemaal met een paar tikjes op je smartphone.”

De manier van reizen blijft veranderen en voor Booking.com betekent dit dat innovatie heel belangrijk is én blijft. Wil jij meebepalen hoe mensen gaan reizen? Bekijk dan de vacatures op de website.

Images © Copyright - Booking.com

Advertisement Advertisement
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies