Osmo Coding leert kinderen fysiek en leuk programmeren

Osmo Coding leert kinderen fysiek en leuk programmeren

Vorig artikel Volgend artikel

Leren programmeren wordt heel snel een speerpunt van de hedendaagse opvoeding. Dat is niet gek als je naar onze toekomst kijkt. Ook in Nederland gaan er steeds vaker stemmen op om programmeren als vak aan het verplichte setje toe te voegen, maar zover zijn we nog niet. Osmo, een bedrijf opgezet door ex-Google medewerkers, neemt al een voorschot door Osmo coding uit te brengen voor de iPad en het zo jongere kinderen (5-12 jaar) makkelijk maakt om deze cruciale vaardigheid te leren.

Het mooie van de methode is dat er niet alleen een tablet aan te pas komt, maar ook fysieke blokken. Nu zijn blokken sowieso al ideaal op jonge leeftijd om motorische en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen, maar ze maken het programmeren ook voor de iets ouderen makkelijk en overzichtelijk.

Fysiek vs. digitaal

Misschien niet toevallig lijkt de opzet van Osmo heel sterk op die van de Ozobot, in de zin dat je met de bouwstenen van de programmeertaal voornamelijk bezig bent met het uitleggen van een route voor een bot. Grappig genoeg is het fysieke aspect precies omgedraaid, maar de opzet is wel gerelateerd: ervoor zorgen dat kinderen niet alleen maar naar schermen zitten te kijken. Niet verrassend dat het team ook uit jonge ouders bestaat.

“In een wereld waarin schermtijd simpelweg ‘tijd’ voor kinderen is geworden, zijn we gaan nadenken over de effecten van technologie op de ontwikkeling van onze kinderen. We wilden er zeker van zijn dat onze kinderen belangrijke vaardigheden beheersen die later niet kunnen worden geautomatiseerd door robots, zoals programmeren”,zegt CEO Pramod Sharma. “Nu steeds meer mensen zich bezig houden met virtual reality, richten wij ons op de ervaringen die verder gaan dan digitale schermen: de realiteit.”

osmo-coding-hardware
De opzet is simpel maar doeltreffend, met duidelijke symbolen en een heldere interface.

Die realiteit is natuurlijk het belangrijkste aspect van Osmo, aangezien het programmeren van het karakter op het scherm via de blokken geregeld wordt. Die blokken zijn helder, makkelijk in elkaar te klikken en door verschillende opdrachten te combineren kan een vrij uitgebreid parcours opgezet worden. Door naast het bewegen ook nog andere acties, zoals bomen schudden, bloemen planten of aardbeien eten, in de mix te gooien kunnen de programmeurs in spé wel even vooruit.

Niet goedkoop

Klinkt goed, en nu is Osmo dus ook verkrijgbaar in Nederland. Je hebt dus wel een iPad nodig, de basis waarop alle Osmo games (er zijn er meerdere) te spelen zijn en dan de Coding kit, dus zonder de tablet zit je toch tegen een aanschaf van bijna honderdvijftig euro aan te kijken. Maar ja, als je kind straks miljarden binnensleept bij de heetste startup van 2025, betaalt zich dat vast wel terug.

Osmo-Coding-spelen

[Afbeeldingen © Osmo]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies