Op deze manier pakt de technologische sector genderongelijkheid aan

Op deze manier pakt de technologische sector genderongelijkheid aan

Vorig artikel Volgend artikel

De technologische sector wordt nog steeds door mannen gedomineerd. Dit is niet altijd het geval geweest. Vijftig jaar geleden werden de meeste elektronische werkzaamheden door vrouwen uitgevoerd. Dat had er toen vooral mee te maken dat zulke taken vooral door secretaresses werden gedaan. En, je raadt het al, dat waren (in die dagen) voornamelijk vrouwen. De game-industrie kwam in de jaren ’70 sterk in opkomst en die richtte zich duidelijk op jongens en mannen. Technologie werd toen al snel een door mannen gedomineerde sector.

Genderdiversiteit is goed voor de maatschappij

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor diversiteit en een gelijke verdeling op de werkvloer tussen mannen en vrouwen. In de technologie is nog veel te doen, want voor iedere vrouw in de sector werken er 5 mannen. We hebben dus nog een lange weg te gaan. Meer diversiteit binnen deze branche zorgt niet alleen voor innovatievere en inclusievere producten, het is zelfs beter voor de maatschappij als geheel. De techreuzen in Silicon Valley, zoals Apple, Facebook en Google, hebben al meer aandacht voor diversiteit op de werkvloer en dat is een vooruitgang.

Technologische innovaties hebben invloed op heel veel aspecten van ons leven. Als deze wereld alleen door mannen gedomineerd wordt, kan er allerlei ongelijkheid ontstaan. Dat is extra zorgwekkend als je bedenkt hoe de grote techbedrijven zijn verweven in ons dagelijks bestaan. Vooroordelen en eigen referentiekaders hebben invloed op de technologie die geproduceerd wordt. Zo worden stereotypen verstrekt.

Meer vrouwen interesseren voor technologie

Doordat er simpelweg minder vrouwen geïnteresseerd zijn in technologie, zijn er ook minder werkzaam in de sector. Het begint dus al bij educatie. Op de universiteit studeren veel meer mannen dan vrouwen een bètavak, ondanks dat vrouwen het minstens net zo goed of zelfs beter doen in deze vakken. Bovendien zijn verschillende techbedrijven niet vies van voorkeuren en vooroordelen die (onbewust) terugkomen in vacatureteksten. Dat zorgt ervoor dat minder vrouwen solliciteren. Techbedrijven zijn zich hier steeds meer van bewust en dat maakt de weg vrij voor oplossingen.

Een voorbeeld van een technologiebedrijf dat een betere gendergelijkheid wil bereiken, is Booking.com. Vrouwen zijn hier in de meerderheid en het bedrijf ontplooit allerlei initiatieven om meer vrouwen in de technologiesector te interesseren. Dat kan als voorbeeld dienen voor andere techbedrijven, die hier nog weinig aan doen of niet weten waar ze moeten beginnen. Bij Booking.com hebben ze bijvoorbeeld een mentorprogramma opgezet (B. Champion) wat vrouwen ondersteunt tijdens hun carrière en ontwikkelen van vaardigheden. Tijdens zakelijke netwerkevenementen speciaal voor vrouwen worden ervaringen uitgewisseld.

women
Women in tech.

Lotus Smits is Global Programme Manager for Inclusion, Diversity and Belonging (IDB) bij Booking.com en zegt hierover: “Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat diversiteit bij personeelswerving zorgt voor meer innovatie. Je hoort dan meer stemmen tijdens het ontwerpen van je producten en die producten zijn eerder nuttig voor grotere delen van de samenleving dan die van homogenere teams.”

AI legt gendervoorkeuren pijnlijk bloot

AI en machine learning geven meer inzicht in gendervoorkeuren en maakt deze soms pijnlijk duidelijk. Algoritmen zoeken naar zich herhalende processen en trends en brengen bestaande voorkeuren aan het licht, die maatschappelijke normen versterken. Deze normen worden vaak door beide geslachten in stand gehouden. Chuck Stephens, Global Head of IDB bij Booking.com legt uit hoe dit soort voorkeuren in de reisbranche doorwerken: “Als je aan avontuurlijke reizen denkt, een van onze snelst groeiende sectoren, denken de meeste mensen dat de typische consument een mannelijke twintiger is. Maar uit onderzoek is gebleken dat dit eerder een 55-jarige vrouw is. Als we producten ontwerpen op basis van verkeerde aannames, dan maken we heel veel fouten.”

Genderongelijkheid aanpakken

Bij Booking.com pakken ze genderongelijkheid serieus aan. Het bedrijf ziet een goed evenwicht tussen mannen en vrouwen zelfs als een noodzaak om te kunnen blijven innoveren en zijn daardoor toekomstbestendig. Hoewel er binnen de organisatie veel aandacht voor is, moet de kloof nog wel helemaal overbrugd worden. Hoe Booking.com dit doet? Door bijvoorbeeld evenementen te organiseren waarbij vrouwen goed vertegenwoordigd zijn. En vrouwelijke rolmodellen te gebruiken. Op verschillende conferenties is er een ‘Women in tech lounge’, bedoeld om vrouwen samen te brengen.

Het klinkt misschien nog steeds als ongelijk door juist dingen speciaal voor vrouwen te organiseren. Toch blijkt dat wanneer getalenteerde vrouwen in de techsector bij elkaar zijn, er een bijzondere synergie ontstaat en nieuwe ideeën de ruimte krijgen. Wat is er allemaal mogelijk in de toekomst?

Wil je van invloed zijn op de manier waarop mensen nu en in de toekomst reizen? Bekijk dan de vacatures op Booking.com .

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies