Onderzoekers leren computer dribbelen met een basketbal

Onderzoekers leren computer dribbelen met een basketbal

Vorig artikel Volgend artikel

Onderzoekers van DeepMotion en CMU hebben een Artificial Intelligence-systeem geleerd om te dribbelen met een basketbal. Hoe heeft een computer geleerd om zo'n specifieke menselijke beweging na te doen?

Virtueel dribbelen

Hiervoor hebben de onderzoekers een methode gebruikt waarmee animatiekarakters kunnen leren dribbelen door ervaring. Eerst heeft het systeem basisbewegingen geleerd. Als het deze bewegingen kan, leert het nieuwe en meer gecompliceerde bewegingen ook makkelijker en sneller. Door te oefenen en fouten te maken, leert het algoritme zelf om de bal zo goed mogelijk te manipuleren.

De bewegingen heeft het systeem geleerd door menselijke bewegingen na te doen. De bal zelf beweegt te snel om de details ervan over te brengen naar de computer, dus die hebben de onderzoekers later toegevoegd. Bij elke beweging werd berekend wat de meest waarschijnlijke richting van de bal was.

Vloeiende bewegingen

De avatar leert steeds om zich aan te passen aan andere situaties. Door positieve feedback leert hij om de bal te manipuleren, op basis van kennis over hoe het lichaam zou moeten bewegen. Zo kan de avatar ook dribbelen als de vloer bijvoorbeeld niet helemaal recht is. Uiteindelijk kan de avatar de bal tussen zijn benen houden, achter de rug dribbelen en kruisende bewegingen maken. De avatar lukt het zelfs om vloeiend te wisselen van bewegingen.

[Afbeelding © CMU & DeepMotion]

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies