Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken haar. Verder sport ze het liefst zo vaak mogelijk.
Onderzoekers van DeepMotion en CMU hebben een Artificial Intelligence-systeem geleerd om te dribbelen met een basketbal. Hoe heeft een computer geleerd om zo’n specifieke menselijke beweging na te doen?
Virtueel dribbelen
Hiervoor hebben de onderzoekers een methode gebruikt waarmee animatiekarakters kunnen leren dribbelen door ervaring. Eerst heeft het systeem basisbewegingen geleerd. Als het deze bewegingen kan, leert het nieuwe en meer gecompliceerde bewegingen ook makkelijker en sneller. Door te oefenen en fouten te maken, leert het algoritme zelf om de bal zo goed mogelijk te manipuleren.
De bewegingen heeft het systeem geleerd door menselijke bewegingen na te doen. De bal zelf beweegt te snel om de details ervan over te brengen naar de computer, dus die hebben de onderzoekers later toegevoegd. Bij elke beweging werd berekend wat de meest waarschijnlijke richting van de bal was.
Vloeiende bewegingen
De avatar leert steeds om zich aan te passen aan andere situaties. Door positieve feedback leert hij om de bal te manipuleren, op basis van kennis over hoe het lichaam zou moeten bewegen. Zo kan de avatar ook dribbelen als de vloer bijvoorbeeld niet helemaal recht is. Uiteindelijk kan de avatar de bal tussen zijn benen houden, achter de rug dribbelen en kruisende bewegingen maken. De avatar lukt het zelfs om vloeiend te wisselen van bewegingen.
[Afbeelding © CMU & DeepMotion]
Verder lezen over Technology
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Technology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Technology07.03.2024
Hoe kan jij Tech for Good inzetten?
Gadgets04.03.2024
Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden
Veeleisende sleutelhangersVerder lezen over Virtual Reality
Lifestyle29.04.2024
Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht
Metaverse27.04.2024
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Gadgets23.04.2024
Meta wil de wereld van VR-brillen overnemen: leent OS uit
Gadgets19.04.2024
5 redenen om nu nog voor een Meta Quest 2 te kiezen
Technology03.04.2024
De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ
Gadgets16.02.2024
Apple Vision Pro: dit is de meest gehoorde kritiek
Technology08.02.2024
Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt
Entertainment01.01.2024