Next thing: een rij-assistent voor fietsers

Next thing: een rij-assistent voor fietsers

Vorig artikel Volgend artikel

In samenwerking met de TU Delft is Gazelle bezig met de ontwikkeling van stuur-assistentie voor fietsen. Dit slimme systeem moet gaan helpen om valpartijen te voorkomen.

Steer-assist werkt met een slimme motor in de stuurkolom en deze houdt een fiets bij lagere snelheden stabiel. De verwachting is dat dit systeem wel pas binnen een aantal jaren beschikbaar zal zijn voor productiemodellen.

TU Delft

Gazelle heeft de handen ineengeslagen met de TU Delft, omdat op de universiteit 15 jaar lang onderzoek is gedaan naar de oorzaken waarom een fiets omvalt. Centraal hierbij staat een wiskundig model, waarmee kan worden voorspeld of en bij welke snelheid een bepaald fietsontwerp stabiel is.

Met deze wetenschappelijke gegevens in het achterhoofd is het idee ontstaan om een fiets stabieler te maken. Dat gebeurt dus via een zogenaamde steer-assist, een systeem dat fietsers actief ondersteunt door middel van een slimme motor in de stuurkolom. Deze motor wordt aangestuurd door een processor, die op zijn beurt informatie krijgt van een sensor die meet hoe snel een fiets omvalt. In de praktijk komt het er dus op neer dat de motor bijstuurt op het moment dat de fiets dreigt te vallen.

Er is al een werkend prototype van een fiets met steer-assist. Zodat er getest kan worden hoe gebruikers het systeem ervaren. Uit de eerste tests blijkt dat het in ieder geval voor een deel van de mensen eenvoudiger is om de fiets rechtop te houden.

Verkeersongevallen & cijfers

De ontwikkeling van steer-assist is om diverse redenen van belang. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat het aantal ernstige ongevallen met fietsers toeneemt. In de periode van 2000-2010 was dat zelfs met 30%. En dat terwijl het totale aantal ernstige verkeersongevallen juist afneemt.

Bovendien gebeuren ernstige fietsongevallen vaak doordat de bestuurder - in veel gevallen gaat het dan om oudere bestuurders - de controle over de fiets verliest. Per jaar overlijden 120 fietsers in de leeftijd van 55 jaar of ouder als gevolg van een ernstig verkeersongeval, en nog eens 4.280 fietsers in dezelfde leeftijdscategorie raken betrokken bij een dergelijke verkeerssituatie.

E-bikes

En daar komen ook nog eens de aan populariteit winnende e-bikes bij. Die zijn zwaarder en rijden sneller dan reguliere stadsfietsen. Ook dan is extra stabiliteit een belangrijke veiligheidsfactor.

GazelleTUdelft-steerassist
Testfiets met steerassist.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies