De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In samenwerking met de TU Delft is Gazelle bezig met de ontwikkeling van stuur-assistentie voor fietsen. Dit slimme systeem moet gaan helpen om valpartijen te voorkomen.
Steer-assist werkt met een slimme motor in de stuurkolom en deze houdt een fiets bij lagere snelheden stabiel. De verwachting is dat dit systeem wel pas binnen een aantal jaren beschikbaar zal zijn voor productiemodellen.
TU Delft
Gazelle heeft de handen ineengeslagen met de TU Delft, omdat op de universiteit 15 jaar lang onderzoek is gedaan naar de oorzaken waarom een fiets omvalt. Centraal hierbij staat een wiskundig model, waarmee kan worden voorspeld of en bij welke snelheid een bepaald fietsontwerp stabiel is.
Met deze wetenschappelijke gegevens in het achterhoofd is het idee ontstaan om een fiets stabieler te maken. Dat gebeurt dus via een zogenaamde steer-assist, een systeem dat fietsers actief ondersteunt door middel van een slimme motor in de stuurkolom. Deze motor wordt aangestuurd door een processor, die op zijn beurt informatie krijgt van een sensor die meet hoe snel een fiets omvalt. In de praktijk komt het er dus op neer dat de motor bijstuurt op het moment dat de fiets dreigt te vallen.
Er is al een werkend prototype van een fiets met steer-assist. Zodat er getest kan worden hoe gebruikers het systeem ervaren. Uit de eerste tests blijkt dat het in ieder geval voor een deel van de mensen eenvoudiger is om de fiets rechtop te houden.
Verkeersongevallen & cijfers
De ontwikkeling van steer-assist is om diverse redenen van belang. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat het aantal ernstige ongevallen met fietsers toeneemt. In de periode van 2000-2010 was dat zelfs met 30%. En dat terwijl het totale aantal ernstige verkeersongevallen juist afneemt.
Bovendien gebeuren ernstige fietsongevallen vaak doordat de bestuurder – in veel gevallen gaat het dan om oudere bestuurders – de controle over de fiets verliest. Per jaar overlijden 120 fietsers in de leeftijd van 55 jaar of ouder als gevolg van een ernstig verkeersongeval, en nog eens 4.280 fietsers in dezelfde leeftijdscategorie raken betrokken bij een dergelijke verkeerssituatie.
E-bikes
En daar komen ook nog eens de aan populariteit winnende e-bikes bij. Die zijn zwaarder en rijden sneller dan reguliere stadsfietsen. Ook dan is extra stabiliteit een belangrijke veiligheidsfactor.
Verder lezen over e-bike
Gadgets12.04.2024
VanMoof is terug: maar nog niet met een echt nieuwe fiets
Gadgets25.01.2024
Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelGadgets09.11.2023
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Lifestyle23.10.2023
De kracht van een elektrische bakfiets!
Nieuws31.08.2023
VanMoof heeft een koper: e-stepfabrikant Lavoie neemt het over
Nieuws25.08.2023
Gazelle organiseert eigen Sprintrace tijdens Dutch Grand Prix
Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024