Technology01.11.2017

Modulaire thuisbatterij van Enphase: altijd genoeg, nooit te veel


Sponsored Story

Nu steeds meer mensen zonnepanelen hebben of willen wordt ook het thema thuisopslag relevant. Een grote batterij aan de muur die de gewonnen zonne-energie opslaat, zodat er minder verloren gaat omdat je eigen energiegebruik niet groot genoeg is om alles op te slurpen.

In de opslagbranche komen er steeds meer spelers. Tesla en LG Chem zijn twee grote, maar een nieuwe speler genaamd Enphase wil het net iets anders aanpakken. Het probleem met al die batterijen is namelijk dat ze over the top zijn: zeker als je een relatief klein gezin hebt is de opslag eigenlijk veel te groot. Waarom dan geen modulair systeem? Ziedaar de Enphase AC-batterij.

enphase-opslag
enphase-opslag

Het voordeel van zo’n modulair systeem is natuurlijk dat je in eerste instantie niet al te veel geld hoeft uit te geven om te beginnen met opslag. Door bij gezinsuitbreiding (of het aanschaffen van een elektrische auto) opslag bij te kunnen steken heb je altijd genoeg, maar nooit te veel. Beter nog: op die manier kun je de kosten ook spreiden.

Elke batterij heeft een opslagcapaciteit van 1,2 kWh. Dat is beduidend minder dan je in die grote batterijen krijgt, maar daar zitten meer voor- dan nadelen aan. Een Tesla Powerwall weegt zo’n 125 kilo en is bijna een meter breed en hoog. Dat is niet makkelijk te installeren, terwijl de modulaire batterijen een stuk kleiner zijn.

Dat betekent dat het systeem door één persoon in twee uur opgezet kan worden, wat nogal scheelt in de installatiekosten. Het maakt het ook makkelijker om de Enphase-batterijen in een andere configuratie aan de muur te hangen. Handig, als je wel ruimte hebt, maar die niet breed of hoog genoeg is voor één grote batterij. Het gemiddelde gebruik van een gezin is 3 kWH, dus je bent met twee modulaire batterijen al een heel eind op weg naar duurzaam stroomgebruik.

Alles heeft zijn prijs, natuurlijk. De batterijen zijn, als je puur naar euro’s per kWh zou kijken, relatief wel duurder, maar daar staat dus wel allerlei ander voordeel tegenover. De Enphase-batterijen kunnen namelijk ook twee cycli per dag doen, als je dat wilt. Een normale thuisbatterij laadt namelijk maar een keer per dag op: overdag. De energie uit je panelen die je niet gebruikt wordt opgeslagen en die gaat de batterij in. Vervolgens gebruik je wat er in de batterij zit als de zon weg is en dan begint het de volgende dag van voren af aan. Die tweede cyclus van de modulaire batterijen maakt het mogelijk om ’s nachts (tegen laag tarief) de batterij vol te trekken met goedkope stroom.

Dat lijkt contraproductief, maar ’s morgens – zo blijkt – vindt juist een groot gedeelte van de stroomconsumptie plaats en tegen de tijd dat de panelen beginnen met opwekken kan de batterij weer gevuld worden. Zo neem je in elk geval geen dure dagstroom meer af. Je kunt dat trouwens allemaal instellen in een app, waar je ook kunt bijhouden hoe veel er opgeslagen is, wat er binnenkomt en wat er uit gaat.

Het modulaire karakter van de batterijen geeft je ook meer zekerheid dat als er eentje uitvalt, je in elk geval nog iets hebt. Dat trucje heeft Enphase geleerd van hun micro-omvormers die ze voor zonnepanelen maken: die zijn ook per paneel, wat er voor zorgt dat de opbrengst van één zonnepaneel geen invloed heeft op de andere panelen. Zo krijg je altijd de maximale opbrengst, ook als een paneel in de schaduw staat.

Heb je nou echt een thuisbatterij nodig als je zonnepanelen hebt? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. We hebben (in elk geval tot 2020) nog steeds het systeem van saldering in Nederland, zodat je opgewekte energie kunt teruggeven aan het energienet. Het is wel zo dat je met een thuisbatterij slimmer met dat principe kunt omgaan: je levert dan in elk geval niet met de rest van alle andere zonnepaneel-eigenaren aan het net, maar op een ander moment. Ook met een batterij kun je nog steeds energie teruggeven en daar iets voor terugkrijgen.

Als je een elektrische auto hebt wordt het allemaal een stuk interessanter, want dan heb je ook meer stroom nodig en hoe goedkoper je die kunt krijgen, hoe beter. Er zit ook een bepaalde mate van onafhankelijkheid aan zo’n thuisbatterij. Ze moeten nog steeds aangesloten worden op het elektriciteitsnet om te functioneren, maar het moment dat je dat nauwelijks meer nodig hebt kun je met deze modulaire batterijen stapje voor stapje dichterbij brengen.

[Afbeeldingen © Enphase]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer