​McDonald's sluit grootste tech deal in 20 jaar voor $300 miljoen

​McDonald's sluit grootste tech deal in 20 jaar voor $300 miljoen

Vorig artikel Volgend artikel

Fastfoodgigant McDonald's heeft $300 miljoen dollar geïnvesteerd in een nieuwe technologie om hun digitale keuzemenu's nog beter te personaliseren. De technologie wordt 'decision-logic technology' genoemd en is de grootste investering van het bedrijf in de afgelopen twintig jaar.

Met deze nieuwe technologie kunnen McDonald's restaurants hun elektronische menu's (te vinden bij de McDrive en in het restaurant zelf) op verschillende externe factoren aanpassen. Zo is het mogelijk dat het menu in tijden van warm weer meer McFlurries laat zien, en op koudere dagen meer koffie-opties. Ook kan het menu aangepast worden naar regionale verschillen en de specifieke tijd van de dag wanneer er besteld wordt. Zogeheten 'add-on' items worden daarbij als suggesties voorgedragen aan de klant.

McDonald's mikt op digitaal

Sinds CEO Steve Easterbrook in 2015 de touwtjes in handen heeft, is er op digitaal gebied al veel gebeurd bij McDonald's. Ontwikkelingen als de self-service kiosk, digitale menuborden en het fenomeen McDelivery hebben bijgedragen aan stijgende sales en een sterke concurrentiepositie op de fastfoodmarkt. Met de acquisitie van deze nieuwe personalisatie technologie van het bedrijf Dynamic Yield (gevestigd in New York en Tel Aviv) is er in ieder geval één ding duidelijk: McDonald's gaat voor groei op digitaal gebied.

"Met deze acquisitie versterken we onze positie op twee gebieden. Enerzijds spelen we in op ons eigen vermogen om de rol die technologie en data in de toekomst zullen spelen, te vergroten. Anderzijds draagt deze investering bij aan de visie van het bedrijf om meer in te zetten op het creëren van gepersonaliseerde ervaringen voor onze gasten," stond in een verklaring van Easterbrook afgelopen week.

Gepersonaliseerde restaurantervaring

Het gebruik van nieuwe technologie voor een gepersonaliseerde restaurantervaring heeft de afgelopen jaren prioriteit gekregen bij veel grote spelers op het gebied van online retail en fastfood. E-commerce bedrijven zoals Amazon hebben gigantische hoeveelheden klantdata waarmee ze specifieke doelgroepen kunnen targetten en hen gerichte aanbevelingen kunnen doen. Ketens als McDonald's, Burger King en Starbucks proberen met mobiele apps en loyaliteitsprogramma's op eenzelfde manier slimme aanbevelingen te doen, opdat gasten meer geld uitgeven tijdens hun bezoek.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies