Jumbo start experiment met een slimme winkelwagen

Jumbo start experiment met een slimme winkelwagen

Innovatie in de winkel scant boodschappen automatisch

Vorig artikel Volgend artikel

De Jumbo Foodmarkt in Veghel start deze maand met een test van een slimme winkelwagen met camera’s, aanraakscherm en kunstmatige intelligentie. Tijdens de pilot wordt bekeken of deze technologische innovatie toegevoegde waarde heeft voor klanten en hoe de slimme winkelwagen in de toekomst het beste kan worden ingezet.

Boodschappen doen met de slimme winkelwagen moet een heel nieuwe ervaring worden. Als je als klant de producten in het wagentje legt, worden deze automatisch gescand. Een ingebouwde camera registreert alle producten die in de kar worden gelegd en het wagentje heeft een scherm waarop het boodschappenlijstje zichtbaar is. Via dit aanraakscherm ziet je als klant in één oogopslag het bedrag en welke producten in de aanbieding zijn. Het is in de toekomst zelfs mogelijk dat je je boodschappen met behulp van het scherm op de slimme winkelwagen kunt gaan afrekenen.

Jumbo-slimme-winkelwagen
De slimme winkelwagen van Jumbo

Kan de AI verschillende groenten en fruit onderscheiden

Tijdens de experimentele pilotfase wordt de slimme winkelwagen fysiek getest om te kijken waar kansen en beperkingen liggen. Het systeem is eerst in een gesimuleerde omgeving getraind om producten te herkennen, waardoor het bijvoorbeeld verschillende groenten en fruit van elkaar kan onderscheiden.

Eerst wordt nu een test gedaan met klanten op de winkelvloer. Deze nieuwe pilotfase is bedoeld om vast te stellen of dit het boodschappen doen daadwerkelijk echt eenvoudiger, sneller en prettiger maakt. De geleerde lessen bepalen vervolgens of deze innovatie op termijn ook echt wordt toegepast in de winkels.

Jumbo-slimme_winkelwagen
Deze pilot is een mooi voorbeeld van onze visie op de supermarkt van de toekomst en hoe we onze klanten in de komende jaren nóg beter kunnen bedienen
- Tim Hehenkamp, directeur Technology & Data van Jumbo
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies