Technology12.03.2021

Jumbo start experiment met een slimme winkelwagen


Innovatie in de winkel scant boodschappen automatisch

De Jumbo Foodmarkt in Veghel start deze maand met een test van een slimme winkelwagen met camera’s, aanraakscherm en kunstmatige intelligentie. Tijdens de pilot wordt bekeken of deze technologische innovatie toegevoegde waarde heeft voor klanten en hoe de slimme winkelwagen in de toekomst het beste kan worden ingezet.

Boodschappen doen met de slimme winkelwagen moet een heel nieuwe ervaring worden. Als je als klant de producten in het wagentje legt, worden deze automatisch gescand. Een ingebouwde camera registreert alle producten die in de kar worden gelegd en het wagentje heeft een scherm waarop het boodschappenlijstje zichtbaar is. Via dit aanraakscherm ziet je als klant in één oogopslag het bedrag en welke producten in de aanbieding zijn. Het is in de toekomst zelfs mogelijk dat je je boodschappen met behulp van het scherm op de slimme winkelwagen kunt gaan afrekenen.

De slimme winkelwagen van Jumbo
De slimme winkelwagen van Jumbo

Kan de AI verschillende groenten en fruit onderscheiden

Tijdens de experimentele pilotfase wordt de slimme winkelwagen fysiek getest om te kijken waar kansen en beperkingen liggen. Het systeem is eerst in een gesimuleerde omgeving getraind om producten te herkennen, waardoor het bijvoorbeeld verschillende groenten en fruit van elkaar kan onderscheiden.

Eerst wordt nu een test gedaan met klanten op de winkelvloer. Deze nieuwe pilotfase is bedoeld om vast te stellen of dit het boodschappen doen daadwerkelijk echt eenvoudiger, sneller en prettiger maakt. De geleerde lessen bepalen vervolgens of deze innovatie op termijn ook echt wordt toegepast in de winkels.

Jumbo-slimme_winkelwagen
Jumbo-slimme_winkelwagen
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

Claude. Niet de zanger van dat catchy half-Franse nummer, maar de kunstmatige intelligentie-tool.

Online17.07.2024

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Van de 400 operaties die ze hebben verricht is er 98 procent volledig  goed gegaan. Leg je hart in robothanden.

Technology10.07.2024

Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

De langverwachte OPPO Reno12 Series is vanaf vandaag verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Met de Reno12 en de Reno12 Pro introduceert OPPO twee gloednieuwe AI-telefoons met verschillende functies die de productiviteit en creativiteit verbeteren.

Mobile03.07.2024

Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Een Lensa-achtige functie komt nu van Meta zelf naar WhatsApp. Zo heb je elke dag een originele profielfoto, als je dat wil natuurlijk.

Social Media02.07.2024

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers