Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
In ons eerdere artikel over de staat van Internet of Things (IoT) vertelden we over de kansen en uitdagingen die er voor IoT zijn. En uit ons gesprek met Robbrecht van Amerongen, Head of IoT bij Conclusion, bleek in oktober 2018 al dat er kansen zijn voor veel bedrijven en ook overheden. Hij vertelde ons toen ook dat hij een uitdaging zag in het koppelen van verschillende devices die IoT data genereren. De expert praat ons nu weer bij over de ontwikkelingen en vertelt vol enthousiasme over een mooi praktijkvoorbeeld. Dit doet hij samen met Tim Noordhoek, CTO van ERIKS Digital.
Wij spreken beide heren over de samenwerking tussen Conclusion en ERIKS. Ook zijn we benieuwd wat de toegevoegde waarde van IoT voor hen is en, misschien nog wel belangrijker, voor die van hun klanten. Waarin zit de meerwaarde en welke positieve effecten heeft dit in de praktijk? Conclusion heeft invulling gegeven aan de vraag van ERIKS naar een IoT platform waarop zij, onafhankelijk van het soort machine of sensor, producten kan aansluiten. Sinds vorig jaar is het onderdeel IoT ondergebracht bij ERIKS Digital.
Hoe IoT door ERIKS wordt ingezet: Smart Asset Management, Condition Monitoring en Predictive Maintenance
Robbrecht trapt af: “ERIKS is de klant waarmee we echt een stap verder zijn gegaan. Zij hadden een case bij een van hun klanten en vroegen ons wat ze hiermee konden doen. Er moest data verzameld en gekoppeld worden.” In dit geval ging het om een grote graafmachine en de klant wilde beter kunnen voorspellen wanneer onderhoud of uitval te verwachten is. Het dashboard dat Conclusion samen met ERIKS heeft ontwikkeld geeft inzicht in de data van sensoren van ERIKS. Deze meten nu het niveau van het smeermiddel zodat er continu zicht is op de status van de machine, tijdig onderhoud verricht kan worden en minder downtime het gevolg is.
Tim vult aan: “Tegenwoordig zijn er verschillende basissystemen voor monitoring en dashboarding. De grootste uitdaging is het versturen van lokale sensordata naar een dashboard dat in de cloud draait. Conclusion heeft voor ERIKS een EDGE-oplossing gemaakt. Dit is een computer die in het veld staat en de brug slaat tussen machine en de cloud.” Vanuit de cloud wordt de dashboard oplossing aan de klant beschikbaar gesteld voor ‘condition monitoring en predictive maintenance’. Dit levert realtime inzicht in de situatie die uiteindelijk zorgt voor het kunnen doen van een steeds betere voorspelling en tijdig ingrijpen bij verstoringen.
De reactie van de klant op deze oplossing
De klant reageerde meteen enthousiast, vertelt Tim. “Hij kan nu inzien hoe elektromotoren functioneren en blijven monitoren. Grafieken met afwijkingen worden getoond, waarop geanticipeerd kan worden.” Op die manier kunnen we nu al preventief actie ondernemen en onverwachte uitval in de toekomst voorkomen. Robbrecht gaat verder: “We signaleren met deze oplossing eerder dat er iets niet goed gaat in het apparaat en in plaats van dat het stil staat en er inkomstenderving is, kan er ingegrepen worden.” Op een hoger niveau heeft ERIKS met IoT een beter inzicht in de conditie van het door hen geleverde en beheerde machinepark. Daarmee kan er voorspellend onderhoud gepleegd worden, alleen op de onderdelen die er op dat moment behoefte aan hebben. Dit heeft minder downtime tot gevolg, een lager energieverbruik, lagere Total Cost of Ownership (TCO) en minder kans op ongelukken. Dit vat ERIKS samen onder de dienst Smart Asset Management.
Niet alleen voor de klanten van ERIKS heeft het platform grote voordelen opgeleverd, het bedrijf is zelf ook heel blij dat ze een extra service aan kunnen bieden. “Het is een uitbreiding van ons service aanbod, een digitale transformatie en dit geeft ons een beter inzicht in processen bij de klant”, zegt Tim. Hierdoor heb je niet alleen meer contact met je klant, maar kun je de relatie ook beter sturen. En dat is voor ERIKS heel praktisch, zegt Robbrecht: “Zij weten hoe de apparatuur werkt en kunnen de klant adviseren over producten, maar krijgen ook meer zicht in wat de klant daarmee doet. Zo zien ze hoe zwaar apparatuur wordt belast en wordt op problemen voorgesorteerd. Dat kan voor hun klanten heel waardevol zijn en de aanschaf van deze oplossing kost vaak maar een fractie van wat het zou zijn als bijvoorbeeld een heel productieproces stilligt.” Tim beaamt dit en benadrukt dat het voordeel ook zit in de mogelijkheid buiten werktijd een geplande downtime in te lassen in plaats van ongepland. Daarmee worden enorme besparingen gerealiseerd.
De toegevoegde waarde van IoT op de business van ERIKS en hun klanten
“Continuïteit, inzicht in geleverde producten aan klanten en hierop kunnen anticiperen. Maar vooral het eerdergenoemde service aanbod en de relatie met de klant zijn een toegevoegde waarde voor ERIKS”, vertelt Tim. “Daarnaast, vult Robbrecht aan, als een door ERIKS geleverd apparaat nu kapotgaat, kan dit misschien een onterecht negatief beeld geven van de geboden kwaliteit. Terwijl er nu proactief gehandeld kan worden, omdat bijvoorbeeld een storing beter te voorspellen is.”
Voor de klanten van ERIKS heeft IoT ook veel voordelen. De TCO (Total Cost of Ownership) wordt verlaagd en de safety wordt verhoogd. Door apparatuur continu te monitoren kan voorkomen worden dat een productielijn stil komt te staan. Bovendien voorkomt het onnodige kosten omdat sensordata inzicht geven in de totale operationele keten. Er kan zelfs meer productie gedraaid worden, omdat handmatige controles steeds minder plaatsvinden, dit verhoogt de efficiëntie. In de toekomst kan dit nog een stap verder gaan wanneer op basis van opgedane ervaring algoritmes een rol gaan spelen.
Onafhankelijk platform biedt veel voordelen
Robbrecht vertelt over een praktijkvoorbeeld: “Een klant met elektrische motoren heeft sensors aangebracht om data uit te kunnen lezen. De medewerker van ERIKS anticipeert op een afwijking door de klant op de hoogte te brengen. Als zo’n motor aanstaat, trilt deze een beetje. Afwijkingen worden opgemerkt, de bandbreedte bepaald en deze is zichtbaar op het dashboard. Er kan dan meteen een monteur langskomen.”
ERIKS ziet ook veel toegevoegde waarde in de dienstverlening van Conclusion ten opzichte van al bestaande leveranciers. “Er zijn heel veel aanbieders van IoT oplossingen, maar deze zitten vaak vast aan een enkele productleverancier. Die verzamelen logischerwijs alleen data van hun eigen producten. Maar vaak is de behoefte wel veel breder en op ons dashboard kunnen alle leveranciers aangesloten worden.”
Dat laatste onderschrijft Tim: “Conclusion helpt ons met het opzetten van een onafhankelijk platform. Wij hebben een heel breed assortiment en veel onderdelen die in multi-brand machines nodig zijn. Zowel eigen ERIKS merken, als de bekende andere merken zitten in ons assortiment.” Robbrecht ziet hierin een groot voordeel. Op het platform dat er nu staat, kan vrijwel alles aangesloten worden. Het is een totaaloplossing met 1 dashboard voor de gehele fabriek en onafhankelijk van de diverse productleveranciers. Hierdoor kunnen de meest krachtige componenten toegevoegd worden, zoals analyses en algoritmes, zonder dat dit effect heeft op de rest van de keten.
Toekomstmuziek in de samenwerking: algoritmes nemen monitoring over
Voor ERIKS heeft het veel waarde als er nieuwe producten worden doorontwikkeld die aan het dashboard toegevoegd kunnen worden. Tim noemt als voorbeeld vibratiemonitoring en pompsystemen. De toevoeging van algoritmes en notificaties ziet hij ook als een mooie extra voor de toekomst. Robbrecht wil in de toekomst nog minder handwerk hebben aan het platform. Het zou mooi zijn als de onboarding van klanten in de toekomst geautomatiseerd kan plaatsvinden, net als het ontdekken van uitzonderingen en beoordelen van grafieken. Algoritmes gaan dan monitoring overnemen en vervangen menselijk werk. Tim ziet het zelfs zo ver gaan dat de kennis van visuele inspecties gedigitaliseerd wordt. Maar, zo benadrukt Robbrecht, “expertise wordt niet vervangen door een robot, maar uitgebreid. Dit bespaart enorm veel tijd en mankracht.”
Ontwikkelingen IoT in het algemeen
We zijn benieuwd hoe de mannen de ontwikkelingen rondom IoT in het algemeen zien. Tim brandt als eerste los: “Data en security zijn een belangrijke topic door de groei van IoT. Cybersecurity zal een grotere rol spelen om anonimiteit van data te waarborgen. Het Internet of Things is nu nog heel ‘bèta’, in de toekomst zie ik grotere spelers terrein winnen en een nieuwe standaard neerzetten. Het is nog heel pril allemaal, wij zijn echt early adaptors.”
Robbrecht gaat verder: “In de toekomst zie ik meer volume en ook de markt van aanbieders veranderen. Er komt een fallout in leveranciers en een splitsing van specialisten en generalisten. Daarna zal het voor ons als aanbieder ook nog belangrijker worden hoe snel je iets neer kunt zetten. Wij zijn nu al op het punt dat we zo snel kunnen schakelen, dat een nieuwe klant binnen 2 uur operationeel is.”
Over ERIKS
Bedrijven doeltreffender en efficiënter maken, het realiseren van kostenbesparingen en productieprocessen optimaliseren. Daar gaat ERIKS voor, samen met haar klanten maken zij bedrijven succesvoller. Met uitgebreide kennis over de producten, hun toepassingen en de markt, heeft het bedrijf in de loop der jaren aantoonbare en mooie resultaten geboekt. Ze leveren een uitgebreid programma voor onderhoud en reparaties. ERIKS kijkt naar langetermijnoplossingen en spoort de onderliggende oorzaak van een storing op. Zo wordt herhaling voorkomen en de levensduur van producten verlengd. Dit zorgt voor een lagere Total Cost of Ownership (TCO). ERIKS levert ruim 900.000 verschillende producten aan 200.000 klanten wereldwijd. De ERIKS groep heeft ruim 340 vestigingen in 18 landen.
Over Conclusion
Conclusion werkt voor gevestigde namen zoals Eriks, NS, ProRail, APG en Royal Flora Holland. Conclusion is een IT-dienstverlener met een focus op business transformatie en IT services. Het bedrijf is ingericht als ecosysteem waarbinnen alle bedrijven hun eigen expertise hebben en dit combineren om klanten zowel domein- en technologische expertise als flexibiliteit te bieden. Door verantwoordelijkheid te nemen voor maatschappij- en missiekritieke bedrijfsprocessen en systemen onderscheid het zich van andere IT-dienstverleners. Conclusion richt zich binnen de Nederlandse markt op middelgrote tot grote klanten in het hart van de maatschappij. Meer informatie is hier te vinden.
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenVerder lezen over ICT
DC Business09.12.2024
Waarom regressietests belangrijk zijn voor je IT-organisatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Cybercrime29.08.2024
TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Technology03.06.2024
Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst
Technology29.04.2024
Hoe optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en concurrentievoordeel?
Technology15.04.2024
Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?
Verder lezen over Internet of Things
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Technology20.02.2024
Zo krijg je zelf meer inzicht in je gas- en stroom-verbuik
Gadgets20.03.2023
WiFi problemen in huis zijn snel verholpen met deze repeater
Plug & PlayDC Business20.03.2023
Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing
Cybercrime04.11.2022
De industrie van zonnepanelen is gevoelig voor hackers
Gadgets03.11.2022
IKEA’s hub om slimme apparaten mee te bedienen is nu beschikbaar
Lifestyle31.10.2022
3 tips om te bepalen welke robotstofzuiger geschikt is
Technology21.10.2022
SDC22: Samsung toont evolutie van SmartThings
Verder lezen over Software
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Online26.11.2024
Zoom is nu een AI-bedrijf zodat je een dag minder hoeft te werken
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundMobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Cybercrime15.10.2024