Internet of Things in de praktijk: havens van de toekomst

Internet of Things in de praktijk: havens van de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Technologiebedrijven presenteren het Internet of Things vaak als oplossing voor allerlei problemen. Maar hoe zien die oplossingen met connected sensoren, big-dataplatformen, drones met IP-camera’s en smalbandnetwerken er in de praktijk uit? Durban en Hamburg, beide steden met enorm drukke havens, laten zien hoe het IoT niet alleen op papier processen versoepelt.

De haven van het Zuid-Afrikaanse Durban verwerkt maar liefst 80 miljoen ton vracht per jaar en blijft maar groeien. Die drukte en groei kende een schaduwzijde: de doorstroming was matig en er ontstonden lange wachttijden voor voertuigen die het havengebied betreden. Voor continuïteit en verdere groei was een oplossing noodzakelijk.

Goed overzicht

Een van de oorzaken van de matige doorstroming was een gebrek aan realtime overzicht op alle activiteiten in de haven. Alleen met dat overzicht kunnen controllers de dagelijkse processen stroomlijnen, op elkaar afstemmen en een goede doorstroming garanderen.

Beheerder Transnet National Ports Authority bouwde een oplossing gebaseerd op het IoT. Daartoe werden door de gehele haven sensoren geplaatst. De sensoren leveren allerlei meetwaarden op. Van het aantal mensen dat door de poorten het gebied betreedt tot de exacte locatie van containers.

Met drones kan Transnet meerdere zaken automatiseren. Denk hierbij aan toezicht op het havengebied, het lokaliseren van boeien en het inspecteren van havenmuren of scheepsrompen. Een gloednieuw LTE-netwerk knoopt alle devices aan elkaar en zorgt voor een razendsnel draadloze connectiviteit.

In-memoryplatform

Alle meetgegevens komen terecht op een in-memoryplatform. Dit platform verwerkt alle binnenkomende ruwe data razendsnel tot presenteerbare en actiegerichte informatie. Hiermee kan Transnet alle werkzaamheden stroomlijnen en hebben havenmanagers zicht op alle activiteiten. Ook maakt het de onderlinge afstemming van werkzaamheden en een efficiënte inzet van resources eenvoudiger. Met als gevolg een betere doorstroming en een afname van de wachttijden.

Na een succesvolle proof-of-concept rolt Durban het project momenteel verder uit. De komende maanden moeten uitwijzen of het slimmehavenproject in Durban als blauwdruk kan dienen voor andere havens over de hele wereld.

Ook Hamburg ging ‘smart’

Durban is niet de enige ‘smart’ haven die met het IoT zijn operatie versoepelt. Ook de haven van Hamburg profiteert inmiddels volop van sensoren en big-data-analyse. Dat is erg welkom, want ook Hamburg maakt een enorme groei door. De haven verwerkt maar liefst 8 miljoen containers per jaar, met in totaal 140 miljoen ton vracht. Zo’n 8.000 trucks rijden per dag af en aan. In 2030 zijn deze cijfers naar verwachting verdubbeld. De haven ligt midden in de stad en heeft daardoor maar weinig fysieke ruimte voor uitbreiding.

Voor een effectievere inrichting van de Duitse haven heeft beheerder Hamburg Port Authority (HPA) het project 'smartPort Logistics' opgezet. Hiertoe is de haven volledig ‘behangen’ met sensoren. Het Internet of Things koppelt in de Hamburgse haven mensen, bruggen, kranen, trucks, containers en schepen aan elkaar. Dit stroomlijnt het management van goederenstromen, verbetert de trucktoevoer en voorkomt opstopping van de havendoorgangen. HPA pakt op deze manier de kwaliteit en de efficiëntie van de gehele logistieke keten aan.

Fleetmanagement

De havenexploitanten maken voor de logistieke optimalisatie gebruik van een private cloudoplossing. Delen daarvan zijn gebaseerd op connected-car-oplossingen voor fleetmanagement. Deze oplossingen leveren toegang en integratie van alle relevante data in realtime. Hierdoor krijgen alle stakeholders – van haven- en fleetmanagers tot vrachtvervoerders, chauffeurs en tankstationbedienden – zicht op specifieke, op de minuut nauwkeurige informatie.

Een in-memoryplatform verrijkt de data verder met gedetailleerde informatie over weg- en brugsluitingen, bouwplaatsen en orders. Door het combineren en overzichtelijk presenteren van al die informatie weet iedere stakeholder precies waar hij of zij aan toe is.

Durban en Hamburg tonen de kracht van IoT in de praktijk. Maar ze laten vooral zien hoe je met slimme technologie complexe problemen aanpakt. Dat biedt hoop voor de toekomst.

Deze blogpost is geschreven door Raymond Luijbregts.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies