Technology05.09.2016

IFA 2016: Sennheiser en de toekomst van audio


360 graden video vraagt om 3D geluid en dat maakt alles nog echter

Het Duitse Sennheiser is al jaren een van ’s werelds meest vooraanstaande fabrikanten van hoofdtelefoons. Daarnaast is Sennheiser bekend in de muziekscene want zo’n beetje alle wereldsterren hebben een Sennheiser-microfoon in hun handen. Denk hierbij ook aan events als de Super Bowl waar alle geluid wordt opgenomen met Sennheiser-apparatuur. Het familiebedrijf, gevestigd in het kleine dorpje Wedemark net buiten Hannover, heeft een volstrekt eigen cultuur en een groot team van deskundigen die full-time op zoek zijn naar nieuwe innovatieve producten en geavanceerde audio- oplossingen die zij optimaal trachten af te stemmen op de behoeften van hun (beroemde) klanten.

Met de komst van virtual en augmented reality, 3D en 360-graden video is het logisch dat Sennheiser werkt aan nieuwe audio mogelijkheden die passen bij deze nieuwe en innovatieve technologie.

Anastacia with Sennheiser: <em>Photo Credit: Barbara Weber<\/em>
Anastacia with Sennheiser: Photo Credit: Barbara Weber

Sennheiser AMBEO 3D-audiotechnologie

Onder de noemer van ‘Shape the Future of Audio’ presenteert Sennheiser voor het eerst haar AMBEO 3D-audiotechnologie waaronder de nieuwe virtual reality microfoon. Deze in alle opzichten bijzondere microfoon neemt geluid op in 3D voor VR-producties. Wat dat betekent en hoe dat gaat klinken is een geheel nieuw gebied voor iedereen. De techniek om 3D-geluid op te nemen bestaat al langer maar met de komst van virtual reality lijken nu eindelijk dingen samen te vallen. 3D-audiotechnologie is niet anders dan geluid in het echte leven. Het geluid voor je klinkt anders dan het geluid achter je. En met een VR-bril op kun je dat, mist ook de opnamen in 3D zijn opgenomen, ook daadwerkelijk ervaren.

Sennheiser AMBEO technologie moet het merk worden wat staat voor 3D audio
Sennheiser AMBEO technologie moet het merk worden wat staat voor 3D audio

3D-audio en gaming

Iedereen zal nog moeten leren hoe je deze nieuwe vorm van geluid kunt gaan toepassen. 3D-audio is iets heel anders dan bijvoorbeeld een surround sound waar het geluid van alle kanten op je af komt. De game-industrie smult al bij de gedachte hoe dit kan worden toegepast bij VR-games. Het schrikeffect van geluid achter je waarbij je (met VR-bril op) je snel omdraait en in de ogen van een ‘3D-iets’ kijkt, vraagt niet veel voorstellingsvermogen.

Het fenomeen 3D-sound gaat zonder meer een hoop toevoegen aan 3D video. In de keuken van Sennheiser mogen we helaas alleen naar wat onduidelijke schetsen kijken van wat er ons te wachten staat maar één ding is zeker, 3D-geluid krijgt de toekomst en is van een andere orde dan bijvoorbeeld 3D-televisie wat bijna een stille dood lijkt te hebben gekregen. Nieuwe 8K-videoschermen doen je ook 3D op dit punt snel vergeten. Sennheiser heeft net als wij nog heel vragen maar is er zeker van dat 3D-audio een nieuwe dimensie is waar het bedrijf een belangrijke rol in wil en gaat spelen. Het bedrijf wil consumenten de mogelijkheid geven om geluid op een compleet nieuwe manier te ervaren.

Voor dj’s en muziekproducenten ontstaan met de komst van 3D-audio nieuwe mogelijkheden en kunnen zij via een speciale demoversie inmiddels de ruimtelijke karakteristieken van een aantal bekende nachtclubs beluisteren waardoor zij hun muziek kunnen horen zoals het zou klinken op de locatie waar zij moeten optreden. Bovendien kunnen zij hun muziek mixen met de akoestische eigenschappen van een specifieke locatie waardoor ze niet vooraf allerlei geluidstesten moeten doen.

Sennheiser AMBEO VR microfoon
Sennheiser AMBEO VR microfoon

Sennheiser AMBEO Virtual reality microfoon

De virtual reality microfoon van Sennheiser is de eerste in een reeks van AMBEO producten die de komende jaren worden gelanceerd. De nieuwe 3D microfoon moet een belangrijke rol gaan spelen in VR producties. De microfoon gebruikt vier kleinere miscrofoons in een ’tetraëdrische’ opstelling. In mensentaal is dit een soort van moleculaire geometrie waarbij zo’n beetje alle geluid wordt opgevangen door de microfoons (1).

In hoeverre deze microfoon al kan worden gecombineerd met de inmiddels op markt aanwezige 360 graden camera’s is nog niet helemaal duidelijk. Hier zal nog heel wat aan moeten worden gedaan voordat je met je (als voorbeeld) Gear 360 camera van Samsung ook een 3D geluidsweergave kunt opnemen. Een ding is zeker, wie het voor de eerste keer gaat ervaren zal verwonderd zijn over het effect. In demo’s worden vanzelfsprekend geluiden verstrekt maar voor het eerst wordt VR bijna real-live.

We kunnen eigenlijk nauwelijks wachten om hiermee verder te experimenteren. Voorlopig blijft de ontwikkeling zich nog binnen de muren van Sennheiser afspelen ook al wordt de nodige kennis en ervaring extern ingekocht. Het is wachten op het vrijgeven van de mogelijkheden en waarschijnlijk (lees boven) is de Game-industrie er straks als eerste mee weg.

(1) Voor audiokenners: de signalen worden door de meegeleverde encoding software geconverteerd naar B-formaat bestanden voor digitale-audiowerkstations. De speciale encoder zal beschikbaar zijn als VST, AU en AAX plug-ins en als een losse versie voor Mac of Windows.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Muziek

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Vandaag heeft Mysteryland, een van ’s werelds langstlopende dance festivals, ‘Tomorrow is a Mystery’ – een documentaire uitgebracht op Prime Video over de diepere betekenis van festivals. Vol nostalgische archiefbeelden van de afgelopen drie decennia.

Entertainment06.06.2024

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Apple Music heeft van alle muziekstreamingdiensten de meeste opties voor audio. Je kunt lossless luisteren, maar ook spatial. Die laatste categorie zou Apple duidelijk wat groter willen maken: het biedt artiesten zelfs m...

Online23.01.2024

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Het is dit jaar alweer de 25e editie van de Top 2000. Al jaren verreweg de baas van alle ‘lijstjes’ die aan het eind van een jaar samengesteld en gepresenteerd wordt. In tegenstelling tot veel andere eindejaarslijste...

Entertainment25.12.2023

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

Ze is de strijd aangegaan met Spotify, ze neemt zelf gewoon haar oude albums opnieuw op omdat een ex-manager de rechten kocht, ze weet hele volksstammen jonge mensen te inspireren en zelfs op datingapp Tinder is de meest...

Entertainment07.12.2023

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom