Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.
In Amerika gaat Embark, een start-up die zelfrijdende vrachtwagentechnologie ontwikkelt, samenwerken met grote verladers en vrachtvervoerders, meldt CNBC. Het doel is om ervoor te zorgen dat autonome systemen werken binnen de groeiende vrachtwagensector.
Volgens de CEO en mede-oprichter van Embark Alex Rodrigues krijgen de ontwikkelingspartners van de start-up vroegtijdig toegang tot de software en services van het bedrijf. Toen Embark rond 2016 van start ging, wilde het volledig autonome vrachtwagens ontwikkelen die het op een dag zou kunnen verkopen, of om een eigen vrachtvervoer service zonder bestuurder te creëren.
Embark is al een tijdje bezig met de ontwikkeling
Embark heeft ongeveer 120 fulltime werknemers in dienst en heeft veel geld opgehaald om aan de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens te besteden. CNBC schrijft dat het een deel van dat geld gebruikt heeft om een testvloot van 16 autonome vrachtwagens op te bouwen. Embark bezit en exploiteert deze met chauffeurs voor wettelijke veiligheid aan boord. Het gebruikt sommige vrachtwagens om gekoelde en droge goederen te vervoeren voor betalende klanten.
De technologie van de start-up stelt vrachtwagens in staat automatisch in of uit snelwegen in te voegen, in het midden van een rijstrook te blijven, automatisch van rijstrook te wisselen en van snelwegen op bovengrondse straten naar knooppunten te navigeren. Hun systemen werken in de zon, regen, mist of ’s nachts, maar niet in sneeuw. Het systeem kan worden geïnstalleerd in vrachtwagens van alle vier de grote Amerikaanse fabrikanten, Freightliner, International, Peterbilt en Volvo.
Kansen zien en focus verleggen
In de loop der jaren heeft Embark zijn focus verlegd, op basis van ervaringen met chauffeurs, vervoerders en verladers. In plaats van te concurreren met vrachtvervoerders, is de start-up nu van plan om hun autonome systemen en software als licentie uit te geven. Het bedrijf heeft er een universele interface voor ontwikkeld.
[foto: Wolfgang Hasselmann on Unsplash]
Verder lezen over Amerika
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive12.12.2024
Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024