Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Deze tijd wordt vaak komkommertijd genoemd door de zomervakantie, maar dit is ook een moment waarop veel bedrijven hun periodecijfers bekendmaken. In een wereld die diep in een pandemie zit, zijn die cijfers soms enorm afwijkend. Dat is ook te zien bij Google.
Google gaat lekker
Het eerste kwartaal van 2021 liet al zien dat Google goed boert. Het wist een record van 17,9 miljard dollar aan winst te genereren. Dat is al een bedrag waarvan de onderkaak naar beneden valt en de wenkbrauwen omhoog schieten, maar het kan nog beter. Google wist in het tweede kwartaal van 2021 een recordbedrag aan omzet bij elkaar te verdienen van 61,9 miljard dollar. Het winstgedeelte daarvan is 18,5 miljard dollar. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.
Google’s winst komt niet alleen uit de zoekmachine, maar dat is wel één van de grote, drijvende krachten. Google Search ging van 14 miljard in het tweede kwartaal van 2020 naar 35,9 miljard in het tweede kwartaal van 2021. De zoekmachine wordt waarschijnlijk extra gebruikt omdat mensen informatie zoeken over het coronavirus en de vaccinaties. Wat ook goed werkt voor Google is de aankoop van YouTube. Het videoplatform wist ook bijna te verdubbelen als we de kwartalen vergelijken. Vorig jaar was de omzet 3,8 miljard dollar en dat is nu gegroeid naar 7 miljard dollar.
YouTube Shorts
YouTube is al jaren een heel populair platform, maar blijkbaar werpt innovatie op YouTube zo zijn vruchten af. Google geeft aan dat de Shorts een enorm succes zijn en dat deze kortere varianten van YouTube-filmpjes 15 miljard dagelijkse views hebben. In maart was dat nog 6,5 miljard views, dus de TikTok-kopie introduceren op de moeder der internetvideo’s was een goede keuze van Google en YouTube.
Het is nu aan Google om zijn Cloud-tak verder uit te breiden. Waar bekende Google-producten allemaal goed presteren, heeft Cloud wat langer nodig om inkomsten te genereren. Google Cloud is nog steeds niet winstgevend en de afdeling heeft 591 miljoen dollar verloren. Wat Google’s Pixel-telefoons binnenbrengen, dat is onbekend, want Google laat wel wat cijfers weten: het laat niet het achterste van zijn tong zien. Pixel wordt ietwat oneerbiedig onder de categorie ‘Google Overigen’ geplaatst.
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over YouTube
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024