Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De ‘420 dollar’ tweet van Elon Musk is hem duur komen te staan, letterlijk en figuurlijk. Waakhond SEC heeft woord gehouden en Musk op de vingers getikt. Dat deden ze nadat bleek dat Musk onterecht aan het verkondigen was dat er zo goed als een deal was om Tesla van de markt af te halen. Het hele verhaal is wat ingewikkeld, maar lang verhaal kort: Musk heeft weer eens zijn mond niet kunnen houden.
De SEC is een waakhond met tanden, dus die heeft Musk een keuze gegeven: of je neemt deze deal, of we klagen je aan wegens beursfraude. Effectief betekent het dat Musk dus moet terugtreden als voorzitter van de raad van commissarissen bij Tesla én dat hij een persoonlijke boete van 20 miljoen dollar moet betalen. Die 20 miljoen worden door de SEC verdeeld over Tesla-aandeelhouders die verlies hebben geleden door Musk’s uitlatingen.
Kan even iemand op Elon letten?
Dat geld zal ‘m verder niet zo veel interesseren, maar het feit dat Musk niet langer volledig heer en meester is in zijn eigen bedrijf zal ‘m wel pijn doen. Er moeten op last van de SEC twee nieuwe toezichthouders benoemd worden en daarnaast moet er ook een speciale commissie komen die Musk’s communicatie in goede banen moet gaan leiden. Succes daarmee.
Hoewel? Musk mag zich over deze kwestie in elk geval niet uitlaten van de SEC. De wandelgangen (ok, de NYT) claimen dat precies dat detail er voor gezorgd heeft dat hij een eerdere versie van de deal niet wilde aannemen. De druk werd uiteindelijk toch te hoog voor Musk, maar hij had beter meteen ‘ok’ kunnen zeggen. Hij mag nu drie jaar geen voorzitter zijn van Tesla en dus 20 miljoen betalen, maar in eerste instantie was het dus twee jaar en 10 miljoen. Musk vindt Twitter écht heel leuk, blijkbaar.
Wat betekent dat voor Tesla? Niet heel veel, op de korte termijn. Het kan best zijn dat Musk met een extra stok achter de deur wat beter gaat nadenken over wat ‘ie allemaal roept en dat zou Tesla ten goede kunnen komen. Uiteindelijk moeten ze gewoon wel auto’s blijven produceren, natuurlijk. Als ze niet snel gaan doorpakken met die auto is elke andere automaker ze voor met een betaalbare elektrische auto, in elk geval in Europa.
[Afbeeldingen © Tesla]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Tesla
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024