Technology09.11.2020

​Dutch Flower Group vereenvoudigt online inkoopproces


SAP Commerce Cloud biedt een solide basis onder e-commercepropositie

Zakelijke klanten verwachten bij b2b-bedrijven online een optimale gebruikerservaring. Voldoet het gebruiksgemak aan de verwachtingen, dan is de kans groter dat ze de zakenpartner loyaal blijven. Voor Dutch Flower Group (DFG) de belangrijkste motivatie om samen met Accenture Interactive te bouwen aan een volledig gedigitaliseerde en stevige e-commercepropositie, met SAP Commerce Cloud als solide basis.

DFG is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd. Die klanten zijn grootschalige retailers zoals supermarkten en tuincentra, maar ook de groothandel die weer levert aan bijvoorbeeld bloemenwinkels, weddingplanners, hotels en evenementenlocaties.

“Zeker voor de groothandel is digitalisering van het verkoopkanaal erg belangrijk”, zegt Michel van Hout, CIO van Dutch Flower Group. “We zien dat de steeds jongere klanten in het b2b-kanaal ook steeds digitaler zijn. Zij verwachten zakelijk online dezelfde ervaring als waar ze als consument aan gewend zijn. Digitalisering maakt het bestelproces eenvoudiger, zowel voor onze klant als voor de klant van de groothandel. En vergeet ook niet dat een digitale order minder kost dan een order per telefoon of fax.”

Digitalisering versnellen

Digitalisering is voor DFG geen nieuw fenomeen. “We hebben al sinds lange tijd e-commercesites, maar die waren allemaal zeer nauw verbonden met een eigen, maatwerk ERP-systeem”, licht Van Hout toe. Die situatie maakte het volgens de CIO lastig om op het gebied van digitalisering meters te maken. “Denk aan het tonen van lijstjes, zoals ‘u heeft onlangs dit gekocht’ en ‘andere klanten kochten dit’. Deze lijstjes zijn gemeengoed in e-commerce, maar konden we met de oude ERP’s steeds moeizamer tonen. Nog belangrijker: we konden er niet verder op doorbouwen.”

Ook was het met de oude ERP’s niet mogelijk om producten in plaats van partijen bloemen of planten te tonen, en om die producten goed te positioneren. Van Hout: “Onze industrie is aanbodgestuurd, en zo toonden wij in onze websites ook de partijen bloemen die beschikbaar zijn. Maar bijvoorbeeld een weddingplanner in Toscane wil helemaal geen partijen bestellen. Die wil online geïnspireerd worden, kleuren kunnen combineren en een gevoel krijgen bij het eindproduct. Om ons aanbod beter te kunnen positioneren – zowel voor onze klant als voor de klant van onze klant – moesten we de koppelingen tussen de e-commercesites en de maatwerk ERP-systemen wat losser maken.”

Nieuw platform voor online inkopen

Om de digitalisering te versnellen, schakelde DFG de hulp in van Accenture Interactive. “Na verkennende gesprekken hebben we een plan opgesteld voor de transitie richting een volledig gedigitaliseerde en stevige e-commercepropositie”, zegt Mehmet Olmez, Managing Director en Commerce Lead Europe bij Accenture Interactive. Deze partner was vervolgens ook verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het beheer van het platform dat deze transitie mogelijk maakt.

Accenture Interactive adviseerde DFG om SAP Commerce Cloud in te zetten als een ‘verrijkingslaag’ boven de verschillende ERP-systemen. Van Hout stond volledig achter deze aanbeveling. “Met SAP Commerce Cloud kregen we veel waar voor ons geld, en een betrouwbaar platform dat ons ook in de toekomst ondersteunt. Hiermee kunnen we de behoefte van onze klant en van de klant van onze klant gaan vervullen.”

Nieuwe commerciële concepten

SAP Commerce Cloud wordt ingezet voor zes DFG-bedrijven die zich via achttien e-commercesites richten op de groothandel. “De brondata uit de specifieke ERP-systemen worden in SAP Commerce Cloud geladen en daar verder verrijkt”, legt Olmez uit. “Dit heeft als doel een maximale gebruikerservaring te creëren, waarbij niet partijen maar producten worden getoond. Met de juiste foto’s, en met uitgebreide mogelijkheden om resultaten te filteren.”

De inzet van SAP Commerce Cloud vertaalt zich inmiddels in extra online business. “Maar een veel groter voordeel is dat collega’s door het platform worden uitgedaagd om digitaler na te denken over hun commerceprocessen, en na gaan denken over andere commerciële concepten”, besluit Van Hout. “Dat is voor de lange termijn veel belangrijker dan nu 20.000 stelen erbij.”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over E-Commerce

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Verder lezen over SAP

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

Veel bedrijven hebben te maken met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffen...

Nieuws14.06.2022

Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

Data-analyse is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Inmiddels breekt de technologie ook door in de e-sport. Het Dota 2-team van het ‘Nederlandse’ Team Liquid heeft de primeur. “Het analyseren van gamedata h...

Technology16.07.2021

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP heeft Jeroen van der Lingen benoemd tot Managing Director voor Nederland. Zijn voorganger Rinse Tamsma heeft na 3 jaar gekozen voor een andere uitdaging binnen SAP. Jeroen van der Lingen is sinds 1989 werkzaam bij S...

DC Business12.07.2021

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

SAP heeft tijdens zijn wereldwijde SAPPHIRE NOW-conferentie het SAP Business Network aangekondigd. Het SAP Business Network brengt het SAP Ariba Network, SAP Logistics Business Network en SAP Asset Intelligence Network s...

DC Business03.06.2021

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

Biermerk Habesha veroverde in enkele jaren tijd de harten van Ethiopiërs. Het ‘Cold Gold’ groeide in recordtempo uit tot een van de grootste biermerken van het land. Om de kwaliteit en service op een hoog niveau te...

DC Business25.05.2021

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival

Een daverende show voor 3500 man publiek; het lijkt bijna onwerkelijk in coronatijd. Het Eurovisie Songfestival 2021 toont aan dat het mogelijk is, mede dankzij slimme technologie onder regie van EY. Het Eurovisie Songf...

Technology20.05.2021

EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival