CES 2017: Razer's Project Ariana: psychedelische projecties tijdens het gamen

CES 2017: Razer's Project Ariana: psychedelische projecties tijdens het gamen

Vorig artikel Volgend artikel

Alsof een laptop met drie schermen nog niet genoeg was toonde Razer tijdens de CES ook nog Project Ariana, een soort van spectaculaire Ambilight plus die tijdens het gamen op je pc beelden op de achtermuur projecteert om de actie nog spannender te maken. Het is echt nog maar een concept, vooruitlopend op de open standaard voor Chroma. Dat is Razer's methode om alles, van toetsenborden tot muizen, te voorzien van welke kleur dan ook doormiddel van LEDs die in de hardware zijn ingebouwd. Het is allemaal programmeerbaar en met Project Ariana wil Razer een 'blik in de toekomst' geven van wat er allemaal mogelijk gaat zijn via Chroma.

Ja maar hoe dan?

Als je de video (althans het einde) van Razer bekijkt en de impressie die Mashable heeft gehad van een hands-on op de CES ziet dit er fucking fantastisch uit: de wereld in de game wordt opgeblazen over je hele muur met de fish-eye projector die twee dieptecamera's gebruikt om je kamer te scannen en zo te zorgen dat alles dat geprojecteerd wordt ook klopt met hoe je ogen het zouden zien. Coole technologie. Een klein probleempje: dat is niet hoe het in het echt zal gaan werken, en als dat al zo is heeft dat vrij weinig met de Chroma-technologie te maken.

Het alternatief, namelijk dat de camera gekleurd licht op de achterwand schijnt dat correspondeert met wat je op je scherm ziet, is prima mogelijk. Dat bestaat wel al gewoon (Philips is al hoe lang met Ambilight bezig?) maar dat kan prima, en doordat Chroma straks open is kun je inderdaad je slimme lampen of wat er ook aanwezig is in de kamer laten meewerken met wat er op het scherm gebeurt. Maar wat we in de video zien? Dat kan helemaal niet.

Jokken

Wat we in de video's zien is namelijk iets heel anders: de wereld van de first-person game die gespeeld wordt (zo op het oog zou ik zeggen Shadow Warrior 2?) loopt namelijk door in de projectie. Je ziet de armen van het personage buiten beeld verder lopen, maar dat betekent dat die beelden apart gegenereerd moeten worden want die zitten niet in het beeld dat je op de monitor ziet. Dat kan een projector niet, daar is een extra pc of in elk geval flink wat processor-power voor nodig, want ook dat beeld beweegt mee met waar de speler kijkt.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat dit feitelijk niet heel veel met de Chroma-standaard te maken heeft. Maakt het niet minder gaaf, daar niet van, maar verwacht in elk geval niet dat hetzelfde platform dat ervoor zorgt dat je Pac-Man op te toetsenbord kunt toveren ook gaat zorgen voor zo'n 800% meer game-wereld op je muur zonder extra overhead. Dat gezegd hebbende ben ik onmiddellijk voor een systeem als dit, want het ziet er heel erg vet uit.

[Afbeeldingen © Razer]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies