Technology30.04.2014

Google’s zelfrijdende wagen kan de meest complexe verkeerssituaties in de stad aan


De ontwikkeling van de zelfrijdende wagens van Google gaat flink vooruit. Het bedrijf heeft eerder deze week bekend gemaakt dat deze wagens  nu in staat zijn om door de stad te manoeuvreren. Initieel werd gedacht dat de zelfrijdende wagens enkel trajecten op autosnelwegen aan zouden kunnen.

Sinds het project zo’n 5 jaar geleden van start ging, hebben de 24 van sensoren voorziene Lexus RX450h-voertuigen volledig autonoom al ruim 1,1 miljoen km afgelegd. Volgens Google is in deze periode geen enkel voertuig betrokken geweest bij een ongeval.

Ongeveer een jaar geleden verlegde Google zijn focus van de snelweg naar het rijden in de stad. “Als we met onze zelfrijdende wagens echt het verschil willen maken moeten deze wagens wel gewoon in de stad kunnen rijden,” aldus het bedrijf.

google-s-zelfrijdende-wagen-kan-de-meest.jpg
google-s-zelfrijdende-wagen-kan-de-meest.jpg

De software in de wagens is verbeterd, en er zijn meer soorten objecten zoals bijv. voetgangers en fietsers toegevoegd. De software kan nu ook de straatborden lezen en er gepast op reageren. Ook wanneer zich plots een onvoorziene situatie voordoet – een persoon die het verkeer regelt nabij een school of een evenement en plots de baan opkomt met een STOP-signaal – reageert de zelfrijdende wagen op gepaste manier.

Google heeft ondertussen duizenden nieuwe verkeerssituaties en hun normale verloop aan zijn computermodellen toegevoegd, zodat de wagen ze kan herkennen, analyseren en daarna doen wat vereist is. Wanneer een ander voertuig een STOP-signaal nadert, berekenen de wagens van Google de kans dat die wagen op tijd stopt, te laat het signaal opmerkt maar alsnog tot stilstand komt of het signaal gewoon helemaal negeert en doorrijdt.

Volgens Google houdt de zelfrijdende wagen ook rekening met problemen die zich kunnen voordoen door een dode hoek en met vrachtwagens of motorrijders. Wanneer het stoplicht groen wordt, blijft de Googlewagen nog 1,5 seconden staan om wagens te vermijden die mogelijk door het rode licht rijden.

Toch is de zelfrijdende wagen nog geen feit. Er blijven tal van legale en praktische obstakels te overwinnen voordat u een zelfrijdende wagen op uw weg zal kruisen. Google wil de software verder upgraden met meer complexe verkeerssituaties, waaronder kruispunten en wegwerkzaamheden.

We moeten nog veel problemen oplossen,” zo schrijft Chris Urmson, directeur van Google’s Self-Driving Car Project. “Maar duizenden verkeersituaties in de stad, die ons 2 jaar geleden voor schut zouden hebben gezet, kan de wagen nu autonoom aan.”

In onderstaande video is de zelfrijdende wagen te zien in de straten van Google’s thuishaven Mountain View: 

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Zelfrijdende auto

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Tesla staat op het punt om zijn Cybercab te onthullen in de studio’s van Warner Bros. De robotaxi zou in oktober worden onthuld na enige vertraging.

Automotive24.09.2024

De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Robottaxi's blijken vrij capabel: robottaxi’s zouden 73 procent minder ongelukken veroorzaken dan auto’s met menselijke chauffeur.

Automotive11.09.2024

Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Zelfrijdende taxi's doen het best goed in San Francisco, maar wat deze bolides in hun vrije tijd doen maakt sommige inwoners van de stad helemaal gek.

Automotive19.08.2024

Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Tesla lijkt het met zijn Robotaxi niet vlekkeloos te vergaan: de geplande aankondiging van de vloot wordt verplaatst.

Automotive12.07.2024

Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Er zijn dan minder ongelukken en je komt sneller op je bestemming aan met een zelfrijdende auto. Klopt dat?

Automotive20.06.2024

Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Een race zoals de Formule 1, maar dan iets langzamer, iets minder auto's en zonder coureurs. Hoe? De zelfrijdende race-auto's uit de A2RL.

Automotive29.04.2024

Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto