Technology27.09.2013

Google zet een hele nieuwe motor in zijn Search Engine: “Hummingbird”


google-zet-een-hele-nieuwe-motor-in-zijn.jpg
google-zet-een-hele-nieuwe-motor-in-zijn.jpg

Een hummingbird (kolibrie) staat bekend om het vermogen om stil in de lucht te kunnen blijven hangen. De vleugeltjes bewegen razendsnel, maar het vogeltje blijft als in stilstand hangen. Net zo stil heeft Google een nieuw algoritme ingevoerd, volgens eigen zeggen al weken geleden: Hummingbird.

Gisteren heeft Google, ook voor de uitgenodigde pers en bloggers, geheel onverwachts aangekondigd dat zij in de afgelopen maanden een geheel nieuwe algoritme voor hun Search Engine hebben geïnstalleerd. De naam van deze motor is Hummingbird omdat het volgens Google de resultaten snel en precies moet leveren aan hun zoekmachine gebruikers.

Wat Google met deze majeure wijziging voor heeft, is het vermogen van de zoekmachine in te zetten om de vraag (dat is wat de gebruiker intypt in de zoekbalk) beter op bedoelde betekenis van de gebruiker af te stemmen met de overeenkomstige betekenis van die zoektermen in de aangeboden webpagina’s. Als ze dat lukt dan zullen de zoekresultaten voor de gebruiker er er definitief relevanter uit gaan zien, omdat dan geen verwijzingen meer naar pagina’s wordt gegeven met niet bedoelde betekenissen van woorden/zoektermen van de gebruiker.

Wij weten al veel langer dat Google worstelt met dit (taalkundige, de semantiek betreffend) probleem en al flinke stappen had gezet om op in natuurlijke taal gestelde vragen met relevante antwoorden te komen.

Wat betekent dit voor de gebruikers van Google’s zoekmachine? Dat zij mogen verwachten dat de resultaten relevanter worden als ze de zoekmachine voeden met meer contextuele informatie over de informatie die men zoekt. Dus hoe meer de zoekvraag een complete in natuurlijke taal gestelde zin is, hoe beter Hummingbird jouw betere relevante resultaten zou moeten kunnen geven.

Iedere zoekmachine die streeft naar voor de gebruiker perfecte relevante resultaten moet twee problemen oplossen: het feit dat in taal hetzelfde begrip door verschillende woorden kan worden aangeduid (synoniemen), en het feit dat sommige woorden gelijk geschreven en/of uitgsproken geheel verschillende dingen kunnen betekenen (homoniemen). Semantic Web en Semantic Search veronderstelt dat deze twee problemen worden opgelost. Dus zowel wat betreft het beoordelen van de inhoud van de geïndexeerde teksten, als wat betreft het ‘parsen’ (ontleden) van de zoekvraag tot naar de ‘bedoelde’ betekenis van deze specifieke gebruiker in deze specifieke context. Dit kan alleen worden opgelost door naar de context te kijken. Dat doen onze hersenen ook want wij vergissen ons bijna nooit in de betekenissen van gebruikte en gehoorde woorden ook als er veel synoniemen of homoniemen van het woord voorhanden zijn.

Hummingbird moet alle inspanning van Google om dit te bereiken in één geheel nieuwe Engine voor de mainstream zoekvragen snel oplossen. Als Google daarin slaagt/gslaagd is dan is dit een historische stap in Internet Search.

Wat betekent dit voor de gebruiker: gebruik meer trefwoorden en gewoon zinnen voor het formuleren van uw zoekvraag!
Wat betekent dit voor de webbouwer: niet veel, want de reeds bekende regels voor de technische eisen waaraan een website moet voldoen om optimaal voor de zoekmachine te kunnen worden ‘gelezen’ veranderen hiermee niet, en alle eerdere wijzigingen in grote algoritme wijzigingen als Panda, Pinguin, Caffeine zijn in dit nieuwe algoritme geïncorporeerd.
Wat betekent dit voor de webmaster: ook niet veel want u bent natuurlijk al de hele dag bezig de site voor uw doelgroep zo inhoudelijk relevant en plezierig mogelijk te maken. En steeds meer probeert Google websites te belonen in autoriteit wanneer je unieke en relevante informatie gebruikt met een inhoudelijke website structuur die voor de gebruiker logisch en plezierig is en voorzien van interne-, externe- en backlinks die de relevantie van de inhoud versterken.

Omdat Google heeft aangegeven dat zij al maanden bezig is dit algoritme te implementeren betekent dat (1) de resultaten van de zoekmachine geen opvallende (negatieve) reacties van gebruikers of website exploitanten heeft opgeleverd, en (2) dat je als gebruiker toch in de laatste weken misschien iets is opgevallen in de kwaliteit van de zoekresultaten.

Ik zijn benieuwd of je de wijzigingen van Google onbewust al had opgevangen.

Het is op dit moment onduidelijk of en in hoeverre Google bij het bepalen van de inhoudelijke context van de zoekvraag van een bepaalde gebruiker, ook de kennis die Google reeds weet van de gebruker, zoals historie van eerdere zoekvragen, de historie van het bezoek van websites en de inhoud van email en sociale media correspondentie meeweegt. Duidelijk is wel dat wanneer Google dat doet of gaat doet dat (1) de relevantie van de zoekresultaten voor de gebruiker aanzienlijk zal verbeteren en (2) zoekresltaten in de praktijk dus geheel gepersonaliseerd worden.

Voor een mooi overzicht in Q&A van deze wijziging verwijs ik graag naar de blogposting van Danny Sulivan in Search “FQA: all about the new Google “hummingbird’ Algorithme“.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken