Technology15.05.2012

Google: Actieve gebruikers van social tools maken sneller carrière en zijn productiever


google-actieve-gebruikers-van-social-too.jpg
google-actieve-gebruikers-van-social-too.jpg

Volgens een Europees onderzoek hebben succesvolle medewerkers twee keer zoveel kans om actieve gebruikers te zijn van social tools. Vergeleken met het Europese gemiddelde hebben de onderzochte Nederlandse medewerkers echter een iets lagere verwachting van de impact van social tools op hun werkzaamheden.

Voor deze studie [PDF] heeft Millward Brown, in opdracht van Google, 2.700 executives in leidinggevende en operationele functies ondervraagd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De studie laat zien hoe social tools worden gebruikt in het bedrijfsleven en gaat in op hoe deze netwerken het werk en de carrières van medewerkers beïnvloeden.

In plaats van dat ze tijdverlies opleveren, blijkt dat social tools medewerkers helpen verder te komen op de carrièreladder. Zo gaf 86% van de frequente gebruikers in Europa aan dat ze onlangs promotie hadden gemaakt en nog eens 72% geeft aan dat ze waarschijnlijk promotie maken, vergeleken met respectievelijk 61% en 39% voor niet-gebruikers. Ook hebben gebruikers van social tools twee keer zoveel kans om bij snelgroeiende bedrijven te werken, vergeleken met niet-gebruikers.

Frequente gebruikers blijken ook gelukkiger te zijn in hun werk: meer dan een derde (38%) is erg tevreden met hun baan, vergeleken met 18% voor niet-gebruikers. Verder geeft 64% van de gebruikers aan dat ze hun werkplek zouden aanbevelen, tegenover 42% van de niet-gebruikers.

Prof. Dr. Peter Kerkhof, universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam over de studie: “Uit het onderzoek blijkt dat er inmiddels in veel organisaties medewerkers aanwezig zijn die social media professioneel inzetten. Relatief vaak komt dat voor binnen organisaties die goed presteren, en bij medewerkers die goed presteren. Dit laat goed zien dat social media steeds meer een serieuze aangelegenheid worden voor organisaties. Werknemers die volop gebruikmaken van social media doen het goed op hun werk. Mogelijk zien ambitieuze medewerkers eerder de mogelijkheden van social tools, mogelijk ook leidt het gebruik van sociale tools tot een kennisvoorsprong of tot een breder en nuttiger professioneel netwerk.

De studie wees uit dat een derde (32%) van de professionals die social tools gebruikt deze dagelijks inzet voor zakelijke doeleinden. Als gevolg daarvan zijn ze naar eigen zeggen 20% productiever en efficiënter. De belangrijkste redenen om social tools te gebruiken zijn:

– Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (41%).
– Samenwerken en informatie delen (37%).
– Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionele relaties, het verbeteren van hun eigen status en het creëren van communities (34%).
– Het verminderen van het aantal en de lengte van e-mailberichten (31%).

Jasper Maters, Google Apps Lead van Google Enterprise Benelux: “Het zal niet lang meer duren voordat het gebruik van social tools in een zakelijke omgeving net zo normaal is als in ons persoonlijke leven. Het onderzoek bevestigt nog eens dat we met behulp van deze netwerken niet alleen eenvoudiger contact met elkaar onderhouden en slimmer kunnen werken, maar ook dat er een nieuwe manier van samenwerken is ontstaan, waardoor we efficiënter zijn en waarbij we veel beter gebruik kunnen maken van de reeds bestaande kennis.

Statistieken voor Nederland: Van de frequente gebruikers van social tools in Nederland geeft 82% aan dat ze onlangs promotie hebben gemaakt. 69% geeft aan dat ze waarschijnlijk promotie maken (tegenover 79% en 44% van de niet-gebruikers). Bijna de helft van de frequente gebruikers (46%) is tevreden met zijn baan, vergeleken met 30% van de niet-gebruikers. 63% van de ondervraagden zou hun werkplek aanbevelen, tegenover 47% van de niet-gebruikers. Bijna een derde (31%) van de medewerkers in Nederland die social tools gebruiken, doet dit dagelijks voor zakelijke doeleinden en als gevolg daarvan zijn ze naar eigen mening 15% productiever en efficiënter. De belangrijkste redenen voor het gebruik van deze groep zijn:

– Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (35%).
– Samenwerken en informatie delen (33%).
– Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionele relaties, het bevorderen van hun eigen status en het creëren van communities (40%).
– Het verminderen van aantal en lengte van e-mailberichten (28%).

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken