Technology25.04.2012

Greenpeace: Apple’s iCloud dienst is vervuild


Nadat Greenpeace doormiddel van de virale campaigne: ‘Unfriend Coal‘ met succes Facebook ervan heeft overtuigd om duurzamer met energie om te gaan, is het nu de beurt aan Apple. 

In een parodie op de welbekende Apple reclames maakt Greenpeace namelijk de vervuiling die plaats vind door het gebruik van fosiele brandstoffen voor de energievoorziening van Apple’s iCloud dienst op een ludieke manier zichtbaar.

Op de campagne website van Greenpeace lezen we hetvolgende:

Getting the internet off coal is a big deal. But here’s why we can do it:

It’s innovative: Microsoft, Amazon and Apple are the most cutting-edge companies in the world and they don’t want their customers associating their brand with a 19th Century energy source that is poisoning the air and wrecking our climate.

It’s practical: technology that uses clean and unlimited energy sources like the sun and the wind are available today at the scale required. Greenpeace is already working with Facebook to make the switch right now and we’d be happy to work with other major tech companies.

It’s right: These aren’t evil companies. Their executives care about the world their children will inherit, just like we do.

Natuurlijk is het een ongenuanceerd beeld dat Greenpeace schetst, ze willen doormiddel van een controversiële boodschap zoveel mogelijk aandacht op hun boodschap vestigen. En de technologiegigant uit Cupertino zal vast wel een aardig duurzaamheidsbeleid op papier hebben. Ze zijn hier trouwens ook best transparant in op hun website. Maar toch heeft Greenpeace een punt. Grote bedrijven als Apple, Microsoft en Amazon hebben een morele plicht om frontrunners te zijn als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. En zoals we ons van de recente Foxconn affaire nog wel kunnen herinneren, heeft Apple op het morele vlak hier en daar nog wel een stapje te zetten.

Het zal interessant zijn om te zien op welke manier Apple hier op gaat reageren, en of ze hun iCloud van vervuiling kunnen ontdoen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Apple

Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars

Apple heeft alle winnaars bekendgemaakt van de App Store Awards 2024. 17 apps en games zijn uitverkozen die het makkelijker maken om nieuwe dingen voor elkaar te krijgen, creatief aan de slag te gaan en van dagelijkse momenten te genieten. Met hun apps en games maken de bekroonde ontwikkelaars het leven van gebruikers een stuk gemakkelijker en trekken ze wereldwijd de aandacht.

Mobile12.12.2024

Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars

Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance

Waarschijnlijk krijgen we in dit seizoen meer te zien van de kelder van Lumon, en dan zijn er nog de geiten….

Entertainment09.12.2024

Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance

Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie

Apple is bezig met een ambitieuze upgrade van Siri, hun populaire digitale assistent. De nieuwe versie, intern bekend als "LLM Siri," is gebaseerd op geavanceerde AI-technologieën en heeft als doel Siri aanzienlijk slimmer en veelzijdiger te maken.

Technology25.11.2024

Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet gratis is om het apparaat te gebruiken, waarmee we niet doelen op de aankoopprijs.

Gadgets14.11.2024

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

Het is voor koppels of vrienden die een koffer delen nu heel makkelijk om de locatie ervan samen in de gaten te houden.

Gadgets11.11.2024

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Verder lezen over GreenPeace

​Greenpeace duikt met een zestal podcasts​ in de wereld van plastic soep

Al varend over de Rijn, één van de meest met microplastics vervuilde rivieren ter wereld, heeft Greenpeace de ‘Plastic Podcast’ opgenomen. In deze zesdelige podcastserie onderzoekt 3FM-DJ Yoeri Leeflang de impact v...

Media11.04.2019

​Greenpeace duikt met een zestal podcasts​ in de wereld van plastic soep

Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven

Apple kan dus toch nog iets goed doen: het inmiddels flink bekritiseerde techbedrijf kreeg van Greenpeace in een duurzaamheidsverslag de hoogste score, samen met smartphonemaker Fairphone. In het onderzoek werd bekeken h...

Technology17.10.2017

Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven

Amazon onderaan de ladder
Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’

Faiza Oulahsen van Greenpeace heeft via een videoverbinding vanuit Sint Petersburg de Viva400 Award in ontvangst genomen. Faiza was genomineerd in de categorie ‘Stoer’, samen met tientallen andere dames zoals Journaa...

Online27.11.2013

Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’

Greenpeace Mission Possible

Hoe beweeg je grote bedrijven prioriteit te geven aan schone energie? Door niet alleen de CEO te benaderen, maar ook haar andere werknemers. Precies dat kunnen bezoekers doen op de website van Mission Possible, de laatst...

Online08.05.2013

Greenpeace Mission Possible

Groene grieten gaan Dumpster diven

Rebekka en Marjolein zijn twee multimediale duizendpoten, met een passie voor de natuur, dieren en de medemens. Met hun mediabureau Lege Fles richten ze zich het liefst op ideële projecten.Daarom maken ze iedere maand e...

Online26.02.2013

Groene grieten gaan Dumpster diven

Ware gezicht Essent en Nuon

Na een veel besproken aanval op Nestle richt Greenpeace zijn pijlen nu op de Nederlandse bedrijven Essent en Nuon. Beide energie leveranciers zijn van plan om een kolencentrale nabij de Waddenzee te gaan bouwen, terwijl...

Social Media05.10.2010

Ware gezicht Essent en Nuon

Nederlandse politici gaan met de billen bloot

Hoe groen zijn de Nederlandse politieke partijen eigenlijk? Om dat te bepalen vroeg Greenpeace de verschillende partijen het hemd van het lijf. Het resulteerde in een Groene Ranglijst van de kandidaten voor de komende...

Online26.05.2010

Nederlandse politici gaan met de billen bloot

Greenpeace en Nestlé in sociale oorlog betrokken

Het is een wat vreemde term, Social Warfare. Een sociale oorlog? Dat is wel wat er gaande is tussen Greenpeace en Nestlé. Het begon met de Killer-website die Greenpeace maakte als spoof op Kitkat en waar de natuurorg...

Social Media24.03.2010

Greenpeace en Nestlé in sociale oorlog betrokken