Met zijn bureau Uncharted Digital helpt Derek bedrijven met hun online branding en performance.
Door de veelzijdigheid, het gebruikersgemak en de grafische interface is Google Analytics een populair statistiekpakket onder online marketeers en website eigenaren geworden. Ook het feit dat Google de voormalige Urchin software gratis beschikbaar heeft gesteld draagt natuurlijk bij aan de populariteit ervan. De laatste grote wijzigingen in Google Analytics vonden zo’n 1,5 jaar geleden plaats, voor Google een lange tijd. Sinds kort heeft Google echter Analytics v5 vrijgegeven, tijd voor een verkenning.
Wanneer je inlogt in Analytics krijg je nu nog de oude, vertrouwde interface voorgeschoteld. Afhankelijk van je taalinstellingen is een kleine link met ‘New Version’ of ‘Nieuwe versie’ bovenaan je scherm verschenen wanneer je inlogt in Analytics. Door hierop te klikken schakel je over naar de nieuwe versie. Ook geeft Analytics meteen de mogelijkheid tot het instellen van v5 als standaardversie. Het zal niet lang duren voordat deze vernieuwde versie de standaard wordt. Goed om nu alvast de mogelijkheden van Analytics v5 te ontdekken!
Het eerste dat opvalt is de nieuwe vormgeving. Deze is geheel in lijn met de makeover die we al bij andere Google producten hebben gezien zoals de zoekmachine en Adwords. Twee onderdelen die eerder verscholen zaten in de linker navigatie hebben nu een meer prominente plek gekregen: Dashboards en Aangepaste rapporten. Deze functies zijn namelijk behoorlijk uitgebreid. Zo is het nu mogelijk meerdere dashboards in te stellen zodat je snel een overzicht krijgt van de siteprestaties op meerdere gebieden.
De dashboards wil ik iets langer bij stilstaan. Vooral voor gebruikers die minder bekend zijn met Analytics zijn deze dashboards uitermate handig. Ze zijn namelijk geheel aan te passen zodat elk bedrijfsonderdeel een eigen dashboard heeft met voor hun de meest relevante statistieken.
Afgezien van een frisser ogend ontwerp zijn de standaardrapportages in Analytics vrijwel onveranderd gebleven. Vrijwel omdat er hier en daar wel wat leuke nieuwe functies verscholen zitten. Bijvoorbeeld in het onder zoekmachine specialisten erg populaire rapport ‘organisch verkeer’. Als weergaveopties kenden we al het taartdiagram, de tabel en de vergelijking. Hier is de ‘Term cloud’ aan toegevoegd. Doordat de grootte van de woorden is gekoppeld aan een indicator als aantal bezoeken ontstaat een goed beeld van de meest populaire zoekwoorden. Overigens werkt deze weergave natuurlijk ook bij Adwords verkeer.
Wanneer we in het rapport verkeersbronnen blijven is een tweede nieuwe functie te ontdekken. Waar we voorheen met geavanceerde segmenten moesten werken om twee verkeersbronnen te vergelijken in een grafiek kan dat nu met de functie ‘plot rows’. Door eenvoudig de selectievakjes voor de rijen die je met elkaar wil vergelijk aan te klikken en hierna op de knop ‘Plot rows’ te klikken worden de verschillende rijen in 1 grafiek weergegeven.
Eerlijk is eerlijk; deze derde innovatie heb ik vernomen via een ander bekend blog en vond het zeker even de moeite waard te vermelden. Waar de laadtijd van de website voorheen via Webmaster Sitetools te bekijken was is deze functie nu ook in Analytics beschikbaar, door een simpele aanpassing aan de trackingcode te maken. Dit werkt door het toevoegen van het regeltje _gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]); in je trackingcode. Ongetwijfeld wordt dit in de toekomst onderdeel van de standaardcode.
Wat niet nieuw is aan Analytics v5 maar wel de moeite waard om te melden is dat mobiel gebruik ook goed gemeten kan worden met Analytics. Aangezien moderne smartphones kunnen omgaan met cookies en JavaScript werkt de gewone Analytics code ook in mobiele browsers. Een ander verhaal zijn echter apps waar de ontwikkelaar zelf het een en ander aan code toe moet voegen om data te verzamelen. Het goede nieuws is echter dat ook het gebruik van apps voor de iPhone en Android gewoon met Analytics kan worden gemeten!
Verder lezen over Analytics
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024