Technology20.04.2011

“Nederlanders omarmen het internet massaal, maar bedrijven laten kansen onbenut”


nederlanders-omarmen-het-internet-massaa.jpg
nederlanders-omarmen-het-internet-massaa.jpg

Veel bedrijfstakken en economische sectoren zijn en worden ingrijpend veranderd dankzij de opkomst van het internet. Vandaag presenteert The Boston Consulting Group (BCG) het rapport Interned. In opdracht van Google Nederland beschrijft en kwantificeert BCG de bijdrage van het internet aan de Nederlandse economie.  Beide partijen willen hiermee een aanzet geven tot een discussie over het belang en de toekomstige ontwikkelingen van het internet in Nederland.

Nederlandse consumenten omarmen het internet volledig en zijn bijzonder actieve gebruikers. De internetinfrastructuur in Nederland behoort tot de beste ter wereld. Tegelijkertijd blijven de bestedingen van Nederlandse consumenten op het internet achter bij andere landen.

In 2009 bedroeg de waarde van de Nederlandse interneteconomie € 24 miljard, 4,3% van het BBP.
De helft van de interneteconomie bestaat uit online consumptie (€ 12 miljard). Aan het internet gerelateerde investeringen zijn goed voor € 7,2 miljard. Overheidsbestedingen (€ 4,6 miljard) en de netto-export (€ 0,5 miljard) van internetgoederen en diensten maken het compleet. De omvang van de interneteconomie is bepaald met behulp van de zogenaamde uitgavenmethode. Deze methode berekent de totale uitgaven aan eindproducten en diensten.

Het internet levert vele extra economische voordelen op die geen onderdeel zijn van de BBP-bijdrage van € 24 miljard. Zo kopen consumenten voor meer dan € 8 miljard aan producten offline waarvoor zij eerst online onderzoek gedaan hebben (de zogenaamde ROPO-bestedingen: Research Online, Purchase Offline) en gebruiken consumenten intensief gratis websites als Wikipedia, Hyves en Nu.nl. Ook zijn er commerciële voordelen in online handel tussen bedrijven, de omzet in online advertenties en productiviteitsstijgingen die dankzij het internet worden gerealiseerd.

Nederland aan kop, maar bedrijfsleven laat veel kansen onbenut.

Onderzoek toont aan dat bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb) die online actief zijn, de afgelopen jaren een gemiddelde omzetgroei van 3% hebben gerealiseerd; mkb-bedrijven die niet online actief zijn, hebben in diezelfde periode geen omzetgroei geboekt.

Marty Smits, Partner en Managing Director van BCG: “Nederland is in internationaal perspectief één van de koplopers in het omarmen van het internet. Het bedrijfsleven laat echter kansen liggen. Ondanks goed ontwikkelde internetinfrastructuur zijn online inkoop, marketing en verkoop bij bedrijven relatief beperkt.

Nederland staat internationaal op een hoge vijfde plaats op de BCG e-Intensity Index. De BCG e-Intensity Index is een maatstaf voor de rol van het internet, de beschikbaarheid van, betrokkenheid met en bestedingen via het internet omvat. Internationaal gezien scoort Nederland goed op beschikbaarheid (vierde plaats) en betrokkenheid (derde plaats), maar blijft achter op bestedingen (achtste plaats). Dit is ondanks het feit dat 67 procent van de Nederlandse consumenten wel eens op het internet koopt.  Een aandachtspunt is het behoud van aandacht voor de verdere ontwikkeling en invoering van nieuwe technologieën zoals glasvezel en mobiel breedbandinternet om ook in de toekomst een koppositie te behouden.

De bijdrage van het internet aan de Nederlandse economie groeit naar schatting tot € 41 miljard in 2015 (5,9% van het BBP) en tot € 47 miljard of 6,8% van het BBP in een meer voortvarend scenario.
BCG verwacht dat de Nederlandse interneteconomie in de komende  jaren aanzienlijk zal groeien en een steeds groter deel van het BBP voor haar rekening zal nemen. De grootste bijdrage aan deze groei zal in beide scenario’s komen uit een stijging van de online consumptie. Online consumptie betreft zowel goederen die aangekocht worden via het internet als de uitgaven aan toegang tot het internet en de benodigde apparatuur.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken