Technology30.07.2010

Ondertussen in Mountain view: hoe gaat het nu met Google?


ondertussen-in-mountain-view-hoe-gaat-he.jpg
ondertussen-in-mountain-view-hoe-gaat-he.jpg

Als er één bedrijf is wat de afgelopen jaren de meeste aandacht heeft gekregen op DC, is het Google. By far. Niet alleen vanwege de dominantie is Search wat lang onze voorkeur was om over te publiceren, maar ook omdat Google innoveert als geen ander en een enorm breed scala aan producten heeft weten te ontwikkelen voor een groot publiek. Google werd is mainstream.

GMail, Adwords, Google Docs, Analytics en acquisities waaronder YouTube, DoubleClick en Picasa en recentelijk AdMob en Aardvark. Het zijn slechts voorbeelden. Google beheert een groot gedeelte van het Web. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf (redelijk laat) Android, een mobile operating systeem voor smartphones.

Maar er is meer: nieuwe spelers kwamen op de markt, Facebook, MySpace en Twitter, Social Media was geboren en nieuwe diensten vonden hun weg naar de gebruiker. Het hebben van vrienden op het Web lijkt nu mainstream aan het worden. Vrienden kunnen je klanten zijn en andersom. En hoewel het nog wel even gaat duren voordat deze bedrijven echt solid Business zijn en net zo veel omzet als Google gaan maken, voeren zij meer en meer de dans. Twitter Search is Bing en Yahoo al lang voorbij, en ook Facebook meldt zich aan het Searchfront met 500 miljoen potentiële gebruikers.

Beide bedrijven zijn nog lang geen werkwoord voor Search. Twitteren wordt nog steeds (onterecht) vertaald naar wat je aan het doen bent en Facebooken komt nog niet voor in de Van Daele. Daarbij in Nederland is Hyves echt gewoon nog steeds veel groter. Maar ze hebben wel de aandacht van vrijwel iedereen die online is, met gebruikers aantallen die groeien als kool. En hoewel Google heeft aangekondigd met een Facebook-killer te gaan komen (Google-Me) gelooft vrijwel niemand in die missie.

Google-analisten hadden moeten happen toen Twitter nog betaalbaar was. Nu zijn we dat punt al ver voorbij en zal om het even welk prijskaartje het bedrijf heeft, het terugverdienmodel te risicovol zijn. Je koopt uiteindelijk een bedrijf wat nog nooit iets heeft verdiend.

Zware tijden voor Google. Want naast hun free-publicity over de jaren heen, is er nu ‘on-top’ ook nog eens dat andere bedrijf: Apple van ene Steve Jobs. Een niche zeggen ze in het kamp van Microsoft. Het kan zijn, maar Apple hit the media en maakt inmiddels enorme winsten met hun producten. De iPhone, al twijfelen we over versie 4, heeft zijn weg naar de consument gevonden. Daar komt nu de iPad naast, al zal deze zich ondanks imposante verkoopcijfers nog moeten bewijzen. De taart van Apple biedt echter meer en wordt pas echt serious business als je kijkt wat er met iTunes is gebeurd. Die marktplaats voor muziek en video is nu ook het shopping center geworden voor applicaties voor iPod, iPhone en iPad bezitters.

De markt ontgaat dit allemaal niet. Het aandeel Google (GOOG) daalt al sinds december na een korte opleving in april van dit jaar. Apple (AAPL) toont een andere lijn en heeft een ‘all time high’ waardering. Gaat het daarmee slecht met Google? Nee, nog steeds zorgen de advertentie-inkomsten vanuit Adwords voor ongekende omzetten. Deze bepalen alleen voor bijna 90% de omzet, hetgeen betekent dat al die andere diensten nog steeds nauwelijks geld maken, incluisief YouTube en Android.

Facebook en Twitter groeien als kool. Daarbij komt dat Facebook inmiddels stevige cijfers weet te realiseren met de verkoop van Ads over hun netwerk. Apple groeit vanwege haar gewilde consumentenproducten en weet daar als geen andere direct geld mee te maken. Google is groter dan ooit maar zal vol aan de bak moeten om in het geweld van de eerder genoemde bedrijven overeind te blijven. Wat dat betreft zouden ze de lessen die zij zelf Microsoft en Yahoo hebben geleerd eens goed moeten nalezen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Google

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes