Tech in Asia07.11.2019

​Xiaomi wil Huawei verslaan in het buitenland, maar verliest terrein in eigen land


Ooit maakte Xiaomi de best verkochte smartphones in China. In 2014 en 2015 domineerde het merk de Chinese markt voor smartphones, maar tegenwoordig is alles anders. De omzet van de in Beijing gevestigde smartphonemaker daalde met 38% in vergelijking met vorig jaar, zegt analist Counterpoint. Dat zet Xiaomi op een teleurstellende vijfde plaats.

Marktaandeel

Het verlies aan marktaandeel wordt toegeschreven aan de toegenomen lokale concurrentie. De groei moet nu uit het buitenland komen, en dat is precies waar concurrent Huawei moeilijke tijden doormaakt vanwege Amerikaanse handelsbeperkingen.

Xiaomi werd groot door budgettelefoons telefoons te maken met relatief goede hardware. Zoals wel vaker in China kopieerden andere merken als snel Xiaomis succesformule. Merken als Oppo en Vivo, alsmede het Huawei-submerk Honor, overspoelden de markt met low-end en mid-range telefoons, soms met gedurfde designs om meer aandacht te trekken.

Xiaomi volgde de tactiek van Huawei door met een eigen budgetmerk te komen, Redmi. Met Redmi probeert Xiaomi de markt voor premium smartphones te betreden, maar dat verloopt allesbehalve soepel.

Huawei en Apple hebben die markt stevig in handen en hun gebruikers zijn loyaal, die gaan niet ineens over op een Xiaomi of Redmi. Huawei gaat sowieso uitstekend in China. Nadat Amerika het bedrijf aan banden legde zagen Chinezen het merk als een soort nationale trots.

Kans voor Xiaomi

Nu nieuwe Huawei-modellen (voorlopig) geen toegang meer krijgen tot Google Play, Google Maps en YouTube lijkt er zich een kans aan te dienen voor Xiaomi.

Het bedrijf had vorige maand zijn eerste launch event in Berlijn, toen het de Redmi Note 8 Pro presenteerde. Duitsland is een belangrijke smartphonemarkt in West-Europa.

Het lijkt te werken. De omzet in Europa is met 27% gestegen in vergelijking met vorig jaar, onder andere dankzij de steun van telecommunicatiebedrijf 3 Group Europe en hun retailkanalen. Xiaomi claimt inmiddels de drie na populairste telefoonmerk in West-Europa te zijn.

Xiaomi richt zich echter niet alleen op Europa. Het is inmiddels het best verkochte smartphonemerk in India, waar het in oktober alleen al 12 miljoen handsets verkocht. Xiaomi is ook actief in Rusland en Afrika en volgend jaar gaat men naar Japan.

Persoonlijke gegevens

Om groot te worden in Europa moet Xiaomi de privacybewuste Europeaan weten te overtuigen dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn, iets dat Huawei vooralsnog niet lijkt te lukken.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Verder lezen over China

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Apple en Android brengen bètaversies uit van nieuwe OS-versies, zodat developers alvast aan de slag kunnen hun apps te testen in een nieuw OS, en gebruikers er ook bugs en andere niet helemaal goed werkende functies uit...

Automotive06.03.2024

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?
​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Het Chinese merk Build Your Dream mag dan vooral voet aan de grond krijgen met zijn betaalbare elektrische auto’s: het merk maakt ook auto’s die niet onderdoen voor een Lamborghini. De nieuwe elektrische supercar van...

Automotive27.02.2024

​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?

1984 was een belangrijk jaar voor de mensheid: toen kloonden we voor het eerst een dier. Hoewel het klonen zelf succesvol was, bleken er toch complicaties op te treden. Dolly, het gekloonde schaap, is waarschijnlijk het...

Nieuws19.01.2024

Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?

Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone

Het gaat economisch en politiek al jaren niet lekker tussen de VS en China. Over en weer worden beschuldigingen over spionage heen en weer geslingerd. Daarnaast bestoken beide landen zich met handelsverboden, -embargo’...

Mobile18.12.2023

Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone

Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologie
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie

Consumenten die wel eens shoppen op AliExpress ontvangen voortaan hun bestelde producten binnen 5 dagen als zij kiezen voor AliExpress Choice. Deze service garandeert levering binnen 5 werkdagen voor artikelen uit China...

Online02.11.2023

AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie

en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aan
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable

Honor, ooit onderdeel van Huawei, toen effe min of meer zelfstandig, daarna weer onder de Huawei vlag en sinds de handelsembargo troubles van Huawei is het weer een zelfstandig (smartphone) merk. Afgelopen weekend presen...

Mobile16.10.2023

Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable

Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereld
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet

Je hoort het al maanden: de Chinese (elektrische) automerken zijn hard op weg de Nederlandse (en Europese) consument te veroveren. Bij mij, als ex-Mobile Cowboy, wekt dat een déjà vu op van een jaar of acht geleden. To...

Automotive03.10.2023

Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet

Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procent
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7

Huawei was tot een jaar of zes geleden hard op weg naar de nummer 1 positie op de wereldwijde smartphone markt. Totdat het noodlot, in de vorm van een door spionage-angst gedreven handelsverbod, toesloeg. Daarover is al...

Automotive29.09.2023

Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7