​TikTok is in China een hulpmiddel voor de overheid om propaganda te verspreiden

​TikTok is in China een hulpmiddel voor de overheid om propaganda te verspreiden

Vorig artikel Volgend artikel

Een video van een Chinese militaire oefening in Hong Kong kreeg aardig wat tractie in de wat meer patriottische uithoeken van Douyin, China's versie van TikTok.

De video laat op een vrij bombastische manier een anti-oproeroefening zien. De video werd deze week vrijgegeven door het Volksbevrijdingsleger Hong Kong na weken van antiregeringsprotesten in de stad. In Hong Kong zelf nam men de video nauwelijks serieus maar in China kreeg de korte video 88 miljoen likes.

TikTok

TikTok wordt over het algemeen gezien als onschuldig vermaak, vooral bedoeld voor jongeren die video’s maken van zichzelf terwijl ze meezingen met hun favoriete artiesten. Op Douyin, de Chinese thuisversie van TikTok, gaat het anders in z’n werk.

Tientallen staatsmediabedrijven zoals People's Daily en China Daily, hebben nu eigen accounts gemaakt. Dat geldt ook voor overheidsinstanties, inclusief politie en onderdelen van het leger. Zij gebruiken Douyin/TikTok om hun eigen standpunten aan de man te brengen.

Daarbij is het niet duidelijk hoe Douyin algoritme werkt en of het wellicht zo is dat dergelijke staatspropaganda vaker wordt aangeboden aan gebruikers. Volgens ByteDance, eigenaar van TikTok en Douyin, gaat dat willekeurig en op basis van kwaliteit.

De anti-oproervideo stond op nummer 1 qua meest gezochte item. Maar Chinese sociale-mediaplatformen worden gestaag gevuld met inhoud van door de overheid goedgekeurde bronnen. Sommigen denken dat de algoritmen een handje helpen bij het verspreiden van Chinese propaganda.

Chinese staatsmedia staan niet bekend om hun sappige content maar ook daar wordt aan gewerkt. Zij hebben jonge, techsavvy mediaspecialisten aangenomen voor het creeeren van wat ze zelf “positive energy” noemen in plaats van politiek gemotiveerd gedreun.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies