Michel schrijft al zo’n twee decennia over games, films, muziek, technologie en algemeen nieuws. Na een loopbaan bij één van de grootste gamesites van de Benelux besloot hij voor zichzelf te beginnen en kan hij zijn passie voor schrijven en media op zoveel mogelijk plekken kwijt, waaronder natuurlijk Dutch Cowboys. Een man van de wereld, maar in zijn hart voor altijd een Brabander. Want gezelligheid, carnaval en worstenbroodjes.
Google is van plan om de komende vijf tot zeven jaar 10 miljard dollar in de digitale ontwikkeling van India te investeren. Het land maakt op technologisch gebied de laatste jaren gigantische groeispurten. Google wil er voor zorgen dat informatie nog gemakkelijker beschikbaar komt in verschillende talen en dat bedrijven een handje geholpen worden bij de overgang naar een digitale werkwijze.
Sundar Pichai, de CEO van Google, kondigde dit aan tijdens het jaarlijkse Google-evenement in het land. De investering valt onder het Google for India Digitization Fund en moet zoals gezegd de komende vijf tot zeven jaar gemaakt worden. Google heeft zelf ook veel te winnen bij deze investering: India heeft na China het grootste aantal internetgebruikers.
Vier domeinen
Het bedrijf richt zich via de investeringen op vier verschillende domeinen. Zo moeten alle Indiërs gemakkelijk en betaalbaar toegang krijgen tot informatie op internet in hun eigen taal. India kent immers 415 verschillende levende talen, waaronder Hindi, Punjabi en Tamil. Ook belangrijk voor Google is dat er diverse producten en services worden gelanceerd die nauw verbonden zijn aan de unieke eigenschappen van het land. Google wil daarnaast bedrijven helpen met de overgang naar een digitale werkwijze. Tot slot wil het technologie en artificiële intelligentie inzetten voor het verbeteren van zaken als zorg en educatie.
Internet tijdens coronacrisis
Pichai zegt dat zijn ogen geopend zijn door de coronacrisis. “Eén van de uitdagingen van dit moment is dat we mensen waarvan we houden of plekken die we als thuis beschouwen niet kunnen bezoeken. De mogelijkheid om online te zijn is op dit moment voor velen van ons een levenslijn: of je nou een klein bedrijf bent die zijn kop boven water probeert te houden, een ouder die wil opzoeken hoe je je gezin gezond houdt of een student die wil kunnen blijven studeren. Als Google zijnde is ons doel om alle beschikbare informatie te organiseren en het wereldwijd toegankelijk en nuttig te maken.”
Booming markt
India heeft een booming technologiemarkt. Vorig jaar haalde het in totaal nog zo’n 9,3 miljard dollar aan investeringen binnen. Bedrijven als Amazon en Facebook steken ook grote bedragen in diverse techbedrijven in het land. Pichai haalt de technologische vooruitgang van het land ook aan in zijn speech: “Vier jaar geleden was maar één derde van de kleine bedrijven in India te vinden op internet. Vandaag de dag kun je 26 miljoen kleine bedrijven vinden via Search en Maps, waarmee ze maandelijks meer dan 150 miljoen mensen bereiken. Nog belangrijker is dat kleine verkooppunten in het land de technologie bezitten om digitale betaling mogelijk te maken.”
Pichai, die zelf ook van Indiase afkomst is, claimt dat de investering een persoonlijke kwestie voor hem is. “Als kind bood technologie mij een blik op de wereld buiten die van mijzelf. Het bracht ons gezin ook dichter bij elkaar. Elke avond zaten we voor de televisie om Doordarshan’s ‘Sare Jahan Se Accha’ te bekijken. Toen ik jong was, bood elke nieuwe vorm van technologie nieuwe mogelijkheden om te leren en te groeien. Maar ik moest altijd wachten tot het hier beschikbaar kwam. Tegenwoordig hoeft men in India niet meer op technologie te wachten. Een hele nieuw generatie aan technologie ontstaat vanuit India.”
Educatieve app
Als voorbeeld wordt de educatieve app Read Along aangehaald, dat speciaal is ontwikkeld voor de Indiase markt. “Vorig jaar bezocht ik studenten in Mumbai die de app gebruiken om te leren lezen”, zo blikt Pichai terug. “Het was ongelooflijk om hun enthousiasme te zien toen ze een nieuw woord leerden. De app is zo positief ontvangen, dat we het wereldwijd gaan uitrollen. Nu kunnen kinderen in 180 landen in negen verschillende talen leren lezen.”
[Fotocredits © Peera – Adobe Stock]
Verder lezen over Digital
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Online23.02.2023
Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024