Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Ant Financial Group, eigenaar van het Chinese betalingsplatform Alipay, heeft aangekondigd een minderheidsbelang te nemen in het Zweedse betalingsplatform Klarna. Klarna heeft een sterke positie in Europa en biedt shoppers de mogelijkheid om hun aankopen later te betalen middels rentevrije termijnen.
De twee partijen hebben de voorwaarden van de deal nog niet bekendgemaakt, maar Reuters meldde dat het om een 1% aandeel gaat, waaronder nieuw uitgegeven aandelen.
Minder dan 1%
Een woordvoerder van Klarna meldde dat de exacte waarde van de investering niet bekend zal worden gemaakt, maar bevestigde wel dat het belang inderdaad minder dan 1% bedraagt.
Klarna en Alipay werken al samen via Alibaba’s e-commerce marktplaats, AliExpress, die Klarna’s “betaal later” optie in meerdere markten aanbiedt.
Beide partijen hopen op een bepaalde kruisbestuiving tussen oost en west. Zo krijgt China’s nieuwe middenklasse middels de samenwerking makkelijker toegang tot Klarna’s netwerk van Europese retailers. Betalen voor Europese goederen gaat dan via het vertrouwde Alipay.
Sebastian Siemiątkowski, CEO van Klarna, zei in een verklaring dat aan de basis van de samenwerking een gedeelde ambitie ligt om een superieure winkelervaringen te creëren, waar de shopper zich ook bevindt in de wereld.
Retailers en e-commerceplatforms
Klarna’s technologie wordt op dit moment gebruikt door meer dan 200.000 retailers en e-commerceplatforms, waaronder AliExpress, H&M, ASOS, Expedia Group, IKEA, Farfetch, Adidas, Spotify, Samsung en Nike.
Vorig jaar werden er 75.000 nieuwe partners toegevoegd aan Klarna, een platform dat naar eigen zeggen 85 miljoen shoppers bedient.
Ant Financial heeft ondertussen gewerkt aan buitenlandse expansie door agressief te acquireren in landen waar het transactievolume niet organisch kan worden opgebouwd. Zo nam het in 2015 een belang in Paytm, een belangrijk mobiel betalingsplatform in India.
[Fotocredits © itchaznong – Adobe Stock]
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023
In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023