Startups09.03.2015

Starter van de maand: Rutger Teunissen


Iedere maand nemen we je mee in de worstelingen, juich- en afhaakmomenten van Startups. Deze maand inspirerende tips en ondernemerslessen van Rutger Teunissen. Rutger is Marketeer, Adviseur en Online Ondernemer en sinds 2013 CEO en Founder van 24sessions.com.

“Marketing should be simple. Change your product if it’s not!”

Rutger Teunissen accenture-pres
Rutger Teunissen accenture-pres

Hoe lang ben je al bezig als ondernemer?
Mijn eerste ondernemerservaring stamt uit 2009 en was meer een uit de hand gelopen hobby. Mijn vriendin en ik hadden net ons huis gekocht en moeite met het vinden van goede klustips. Uit frustratie hebben wij toen Klusopedia.nl opgericht. Deze WIKI-community is later overgenomen door Werkspot.nl.

Ben je altijd ondernemer geweest?
Nee, mijn werkbare leven ben ik in loondienst gestart als Marketingconsultant. Vervolgens heb ik vrij risicoloos de stap naar het ondernemerschap gezet door zelf een Marketingadviesbureau op te richten (Fanminds). En sinds 2013 ben ik Founder van 24sessions.com (een internationaal platform voor ondernemersadvies).

Dat klinkt ideaal: risicoloos ondernemen. Leg eens uit.
Met risicoloos bedoel ik dat ik bekend was met de business en klanten mij snel wisten te vinden. Toch kriebelde er iets. Het acquisitietraject, waarbij je 10 dagen bezig bent met een presentatie waarin je al je kennis weggeeft en vervolgens moet afwachten of je wel / niet de opdracht binnenhaalt, zorgde voor veel frustratie.

Is frustratie voor jou een drijfveer?
Ja, het loopt als een rode draad door mijn leven als ondernemer. Eigenlijk is het concept van 24sessions.com ook uit frustratie ontstaan. Als starter vond ik de drempel hoog om in een net pak een chique advocatenkantoor binnen te stappen. Het frustreerde mij dat ik niet ‘even snel’ een advocaat voor een dreigende incassozaak kon bellen of een accountant voor een second opinion.

Welke tegenslagen heb jij gehad? En hoe ga je daarmee om?
Dit was net na de Wordfeud hype. Met de ontwikkeling van een Quiz-app heb ik de boot gemist door net niet de juiste techniek toe te passen. Tot mijn grote frustratie zag ik al snel gelijksoortige apps, met zelfs vergelijkbare namen, die wél succesvol waren.

Een flinke uitdaging was het uitbouwen van het team van 24sessions, naar het solide team van nu. Het team bestaat nu voornamelijk uit ondernemers.

Als ondernemer moet je een lange adem hebben en ‘ballen’. Je zult vaak Nee horen en teleurstellingen moeten verwerken. Dat hoort erbij.

Voor welke valkuil zou jij starters willen waarschuwen?
Het valt mij op dat Startups, zeker als ze met zijn tweeën of drieën zijn, in korte tijd enorm snel vooruit gaan. Het concept staat, ze hebben de funding opgehaald en kunnen vervolgens zes man aannemen. En dan gaat het mis. Ze hebben in principe alle ingrediënten om meer te doen, maar zijn veel minder effectief.

Werken met je eigen geld en tijd voelt anders dan dat je een zak geld van iemand anders te besteden hebt. Op dit moment werken wij nog steeds uit eigen middelen en dat merk je. Willen we echter onze ambitie nastreven, zullen wij ook voor extra funding moeten zorgen.

Wat is jouw ambitie op korte termijn?
Vanuit het bedrijfsleven kwam de vraag of het platform van 24sessions.com ook voor hen geschikt is. Dus hebben we 24sessions White Label ontwikkeld, waarbij de klant een licentie koopt voor de techniek en het verder zelf kan inrichten. Mijn ambitie voor dit jaar is onze white label propositie aan 10 klanten wereldwijd te verkopen.

En over 5 jaar?
Over 5 jaar wil ik dat mensen wereldwijd op ieder gebied kwalitatief hoogwaardige experts kunnen vinden en spreken via 24sessions.com. Eigenlijk wil ik de grootste virtuele adviesorganisatie ter wereld worden.

Welke 3 tips zou jij starters mee willen geven?

1. Zorg dat je product of dienst in 1 ding echt onderscheidend is
Als je moeite hebt met je marketingboodschap, rammelt er wellicht ook iets aan je product of dienst. De meest succesvolle producten en diensten zijn simpel en onderscheidend.

2. Wees eerlijk naar jezelf en durf te leren
Zorg ervoor dat je de juiste factoren meet die ook echt iets zeggen over hoe goed het met je bedrijf gaat. En wees vervolgens eerlijk naar jezelf. Durf te leren van de markt en je klanten en stel je strategie bij.

3. Werk slimmer
Je kunt 100 dingen (een beetje) aanpakken, maar focus je op 10 dingen die er toe doen voor het resultaat en doe deze goed. Ga niet micro-managen maar laat de juiste mensen, de juiste dingen doen.

Nog een Gouden tip?
Zorg ervoor dat je snel de markt op gaat en zo snel mogelijk klanten hebt. Wacht niet af tot je product perfect is. De echte feedback krijg je uit de markt, ook als je jouw concept al aan 1000 vrienden en kennissen hebt gepresenteerd.

Wil je meer inspiratie, praktische videoworkshops en checklists, meld je dan nú gratis aan voor de Online Starterstraining en je kunt direct aan de slag!